Tuesday 27 May 2008

Experter

Nu är det packat och städat! Det har gått förvånansvärt snabbt tycker jag. Jag och Jonas har dock flyttat runt en hel del det senaste året så utan att skryta har vi vanan inne vilket gör att jag tycker att vi får titulera oss Experter i Flyttande. Vi fick en bra uppvärmning i Sydostasien där vi flängde runt hipp som happ och hade livet i en ryggsäck som fläktes ut och in i diverse boendeformer (vissa härbärgen är svåra att kategorisera som varken vandrarhem eller hyddor). Väl hemma åkte jag närmast skytteltrafik mellan Skellefteå och Piteå (vilket var bra kom-i-håg-hjärnträning för mig då man måste tänka efter vad man ska ha var och när man ständigt bör ha med sig) tills det avbröts och vi tog en lång bilresa till det sydligaste Sverige med alla (nåja, förlåt mor, jag vet att jag har kvar en del saker) våra pinaler. Väl där blev det ett ständigt förflyttande av föremål och allmänna logistikproblem då vi hade vardagsrummet ett gatuhörn och fyra tappor (upp) bort från sovrummet och köket (som låg 15 meter ifrån sovrummet). Efter en lång, tung tenta en sen januarikväll var det dags att rafsa ihop och städa upp efter sig snabbare än någonsin för att bege sig norrut i arla tid. Och nu är jag här, och har just packat ihop det mesta och rett ut med Jonas (som är kvar här ytterligare en vecka och därmed har yttersta ansvaret för vad som kommer att komma med i flyttlasset) vad som är vårt och vad som ska vara kvar. Puh. Frysen är någorlunda tom, jag har dock varken mage eller lust att slafsa i mig det kilo fryst spenat jag har kvar. Inte för att jag har lust att tugga i mig det jag verkligen ska äta till lunch (surimi sticks) men det känns som rätt sak att göra.

Igår trollade vi fram en middag av det vi hade kvar i skåpen. På något fantastiskt oväntat sätt blev det linsbiffar, som till råga på allt var rätt goda! Väl ute i receptjakten på internets alla matsajter märkte jag att recepten på linsbiffar har en lika stor variationspalett som kladdkakevarianter. Till skillnad från kategorin kladdkaka, där det finns en variant som är absolut godast (Stinas kladdakaka) och man givetvis bakar den, valde jag angående linsbiffarna att välja det recept av vilket jag hade alla ingredienser. Och så lade jag till lite som inte fanns med (enrisrökt cognacsmedwurst).

Volá le resultat!
(Min respektive Jonas tallrik, min med morötter och zucchini och Jonas med sommarsallad och fransk örtvinägrett)


No comments: