Tuesday 6 May 2008

Glass-O-rama! Stort glasstest!

Jag vet inte varför vi svenskar är de näst största glasskonsumenterna per capita i världen (finnarna är de största frossarna), kanske är det för att vi så gärna vill lura oss själva att vår sommar är så varm och outhärdlig att vi måste smälla i oss tonvis med glass? Jag tror att det ligger någonting i det, men det är nog inte hela sanningen.
Nåja, jag är en av dom (få?) som äter mer glass på vintern än på sommaren, så jag inryms inte i min ovan nämnda tes. Dock får även jag ett automatiskt sug efter att sliska i mig något kallt nu när temperaturen slår i taket och solen steker ända in på kvällskvisten.

Så, jag har hunnit smaka av inte mindre än tre för mig nya glassupplevelser; Ben & Jerrys hutlöst dyra (26 kronor!) sandwich-glass "Wich!" som jag misstänker endast finns på Pressbyrån, ICA's choklad- och vaniljglass med chokladsås och Ben & Jerrys "ONE Cheesecake Brownie".
Kommentarer?
Which!-glassen var underbar, den är helt klart i klass med Tip Top och superchokladglassen (av märke Cornetto) som fanns i Thailand, alltså topp tre. De perfekt mjuka chocolate chip-cookieserna som utgör topp- och botten borde kunna köpas i butik, nu!
ICA's glass var grymt god, bra blandning mellan choklad- och vaniljglass samt med chokladbitar och chokladsås i (med andra ord; släng bara på en banan och du har en färdig banana-split! Enklare efterrätt går väl knappast att sno ihop?) och dessutom prisvärd!

Vad ska man då säga om "ONE cheesecake brownie"? B&J har en synnerligen god känsla för att komma upp med otroligt läskande produktnamn och beskrivningar. Denna då? "Cheesecake ice cream with cheesecake brownie chunks". Okej, det låter smaskigt, men varken innehållet eller beskrivningen är någon av deras bästa. Däremot har de tagit fram denna glass i samarbete med en organisationen One som arbetar för att uppnå FN's Millenniemål.

No comments: