Monday 5 May 2008

La fin

Snart, snaaart är jag fri från franskans hemska bojor! Idag har jag suttit fastkedjad vid datorn i timmar, skrivandes en resumé av "Främlingen" av Albert Camus. Bra bok. Åh, tänk om jag bara kunde skriva just det! "C'est un bon roman". Punkt. Mycket frestande, men nu har jag ju slitit ihop en hel massa pladder så det är minst sagt för sent för en sån snillrik idé att poppa upp. Jag vet inte riktigt hur det ska gå att skriva ett tal på fem minuter om "Frankrike på 40-talet" vilket jag ska göra snart, om det tar så här lång tid att påta ihop ett tjugotal meningar (vilka dock är väldigt långa, min vurm för långa meningar med många kommatecken är dock knepig att översätta till franska).

Nå, nu är det bara drygt tre veckor kvar! Fast så vill jag inte riktigt tänka då ungefär 70 % av kursens 30 (högskole-)poäng kommer att sättas med grund för hur jag presterar dessa få återstående veckor. Nåja.
Jag har dock saker att se fram emot, inte minst på fredag då Uppdrag: Reinfeldt äntligen ska slutföras (och den sista och viktigaste skalpen i Statsministerserien i min kändisspottingsamling ska tas). Jag har nämligen uppmärksammat att nu på fredag ska KU hålla en utfrågning med herr Statsminister angående en rad frågor (bland annat om statssekreteraren Ulrika Schenströms (felaktiga?) agerande under tiden hon var statssekreterare då hon onyktert satt och frotterade med Aftonblaskans politiske reporter Anders Pihlblad, vilket ska bli mycket intressant då hon själv vägrat medverka i utfrågningen). Klockan 09.00 börjar det, så jag får allt se till att hoppa på cykeln tidigt med tanke på att jag inte riktigt vet var tusan lokalen ligger.
Nåja, det är en senare fråga. Jag hoppas bara att åhörarplatserna inte kommer att vara helt upptagna då jag kommer, men jag kan inte tänka mig att så många kan vara på alerten att lyssna på en utfrågning klockan nio en fredag? Eller kan jag kanske det? (Jag menar, jag ska ju dit...)

Nu godnatt!

Jag hoppas att jag inte har en lika Salvador Dali-liknande dröm som jag hade inatt (jag har inte tänkt beskriva den, jag vet hur ointressant det är att bli invigd i andras drömmar, dessutom minns jag endast några enstaka (surrealistiska) utmärkande drag av den).

No comments: