Saturday 10 May 2008

Här flyger det

Även om det förvisso flyger in ett förvånansvärt stor antal fåglar över Stockholm och landet i övrigt just nu finns det en vara som defintivt flyger annorstädes - mina pengar! Mina arma pengar. ComHem trilskas och vill att vi även ska betala för juni månad (vilket jag ska ringa och protestera mot men jag förväntar mig inte att komma någon stans), junihyran för lägenheten i Lund ska betalas (fast jag inte ska bo där, ännu ett plopp! i sjön alltså), tågresan hem har betalats, PDOL-biljetter har bokats och ikväll ska vi till Gröna Lund och då tvingas jag oundvikligen öppna plånboken. Min SL-remsa håller på att vara uppstämplad dessutom, vilket sätter mig i ett moraliskt dilemma då jag inte på långa vägar skulle hinna stämpla upp ännu ett innan jag flyttar, men de få jag har kvar nu ser ut att ryka, samtidigt som jag har en bestämd åsikt om att inte planka, som det kallas.
Till min stora förvåning plankas det både här och där och av människor från alla möjliga samhällskategorier och i alla åldrar. Döm om min förvåning när jag ser en nära 70-årig dam smita igenom en tillfälligt öppnad grind för handikappade/barnvagnsförare och andra som inte kan klämma sig igenom grindarna. Det verkar dessutom vara så inofficiellt accepterat - de som sitter vid luckorna rycker inte ens på axlarna när de ser någon ta ett skutt över häcken, som här nu råkar vara en avgiftsbelagd sådan.
Trots denna samhälleliga acceptans (som jag antar beror på en utbredd uppfattning, även bland SL-anställda, om att priserna är hutlösa) så är jag strängt emot detta. Kollektivtrafiken är superviktig att stödja, även om jag är minst sagt kritisk mot prissättningen (som jag pucklat på i ett tidigare inlägg).
Summa kardemumma blir det nog inget hoppande för mig, mina eventuella skäl för att hoppa skulle ju bygga på att jag inte vill köpa en ny remsa - inte på att jag genom att planka vill demonstrera mot de höga priserna. Eller det kanske jag vill, när jag tänker efter? Jag tror dock inte att min individuella protest som, om den ens fångar den trötta blicken hos personen i kuren, blir särskilt effektiv. För de statistik på hoppare? Om de gör det kanske man borde bidra med ett litet hopp. Jag har faktiskt en pangidé - först går jag till luckan och får mig en fin stämpel (på T-centralen som har flera luckor) och sen så går jag ut igen och hoppar över grindar lite här och där i den knappa timma jag har på mig innan min stämpel inte gäller längre. Voilà! Jag protesterar genom att krydda statistiken - men samtidigt förlorar SL inga pengar på mig då jag faktiskt inte ens utnyttjar tågresan jag betalat för. Jag får spinna vidare på denna idé...

1 comment:

Anonymous said...

Du din snålis! Köp en ny remsa,du kan sälja dina kvarvarande resor till någon släkting eller ge den till någon av alla dessa fattiga i storstan eller ännu bättre, sälja remsan med resterande resor på Tradera. Där säljs tom rabattkuponger på blöjor, tvättmedel, kaffe, Gudrun Sjöden m.m. Men innan dess kan du hoppa grindar ett tag, vore kul att se vakterna. Kan förståss kallas förargelseväckande beteende, brottsprovokation (kan ju uppvigla andra till samma beteende)eller studentikost upptåg (vanligt i dessa vårtider).
vi ses! nirac