Wednesday 21 May 2008

Jag spar inga smulor

Operation: Tömma kyl och frys har börjat. Ju glesare det blir, desto mer krav ställs på ens uppfinningsrikedom och smaklökarnas tolerans. Min lunch idag var ett exempel på en ovanlig fusion - potatis och purjolökspaj med fiskgratäng i. Denna brun-grön-gul-beigea blandning möttes med avskyvärda blickar från Jonas sida men jag valde att smaka med ögonen istället och inte döma lunchen efter färgen (jag misstänker dock att detta sätt att döma maten efter utseende och lukt har något att göra med överlevnadsinstinkter från människans äldre tider, lyckligtvis är mina sådana instinkter bortmuterade). Döm om min förvåning då det faktiskt inte var dumt alls (okej, okej, jag vet att det är jag som säger det här men ändå). Det var till och med bättre än både "det går väl ned trots lite svårigheter" och "det var inte så himla fel". Jag är inte den som kasserar mat, förklarade jag för Jonas medan jag slevade i mig. Jag har ställt in mig på betydligt märkligare fusioner än så.

Fortfarande innehar vi dock ett stort lager smör/margarin och havregryn, varför vi ansåg oss tvugna att göra både chokladbollar och blåbärssmulpaj igår ( var Jonas minsann inte tveksam till att slänga ihop lite av kvarvarande specerier, hmm), två mumsigheter som till stor del utgörs av just smör och havregryn. Vi har dock ingredienser för att göra ytterligare ungefär 5 satser chokladbollar men jag ser det som att det får bli nödkost (vi har snabbkaffe, socker, vaniljsocker, pärlsocker och kokos så det räcker också). Pajen serverades givetvis med en överbliven snutt krossad-chokladglass jag grävde fram ur frysen.
Jag har börjat en jakt på spenatrecept också, då jag märkte att jag råkat köpa två kilo fryst hackad sådan. Idag svängde jag ihop en spenatstuvning till middagslaxen men jag har fortfarande 1,7 kilo kvar.
Spenatsoppa, spenatsufflé (krävs dock många ägg), spenatplättar...hmm? Efter denna kost borde det vara på sin plats att få kalla mig/sig Karl-Alfred tycker jag.

Och just! Idag har jag gjort min sista dåliga-onsdag-dag! Det var faktiskt en skaplig onsdag dessutom. Snart, snart får hjärnkontoret ta semester! (I samma veva får dock den fysiska avdelningen återgå till jobbet efter en lång ledighet...)

No comments: