Thursday 12 March 2009

Vänder blad

Sista sidan är avnjuten av Gabriel Garcia Marquez's Kärlek i kolerans tid, och vad jag gillar hans berättarstil! Humoristisk, rå, naken men ändå färgstark, bombastisk och detaljerad. Funderade på att fortsätta med ett annat verk signerad denne man, men lite omväxling förnöjer, så nu har jag Hjalmar Söderbergs Den allvarsamma leken framför mig. Inte lika sliten bokpärm som Marquez's (där sida 19 till 79 dessutom var lösa) men ändock trevligt nött. Av baksidans korta beskrivning att döma så berör den samma tema som Marquez bok - ungdomskärlek som inte realiseras, men ändå hålls vid liv under ytan och blossar sedan upp efter x antal år. Trevligt!
Funderade på att få tag i P.O. Enquists Ett annat liv, men den får vänta tills sommaren då jag kan läsa den på hemmaplan (dessutom misstänker jag att den är eftertraktad och därmed utlånad och har en skaplig kölista på sig). Min andra önskan var att läsa Stridens skönhet och sorg av Peter Englund men då den är något av en tegelsten och jag inte har mycket (fri)tid så får även den sättas upp på Att-läsas-i-sommar-listan.

1 comment:

Anonymous said...

Ja ett RÅSA nagellack ska det minsann inhandlas! :D