Saturday 7 March 2009

Läget på Stallvägen

Själv steg jag upp halv nio, åt baguetter med allt tänkbart pålägg (smör, ost, skinka, keso, gurka, paprika, pesto, pinjenötter) och avnjöt det med en kopp té med DN och SvD framför mig (observerade att de hade nästintill identiska framsidebilder, tagna av samma fotograf, pinsamt?). Sedan gick jag ut på en promenad runt Växjösjön i snöslasket och när jag kom hem då hade resten av lägenhetens befolkning vaknat till liv. Jonas sitter i fåtöljen och mår dåligt, medan vår gäst Johan mår fint på soffan.
Själv är jag pigg! Se så mycket bättre man mår om man äter kakor och mjölk istället för att käka chips och dricka alkohol på en fredagkväll.
Kakorna blev för övrigt supersmaskiga! Dock är jag skeptisk till maräng-mängden och sättet man svängde ihop den på. Nåja, jag bjussar på receptet (som jag ändrat, har lagt till röda vinbär och vaniljsocker, var det inte min faster Carin som tipsade mig om att alltid tillsätta lite vanilj?)

Havrekaka med marängtäcke (och vinbär!)
6 dl havregryn
1 1/2 dl strösocker
200 g smör
1dl vetemjöl
3 äggulor

Maräng:
3 äggvitor
1 dl strösocker
100 g nötkärnor

+ röda vinbär i lagom mängd (smaksak, men kanske 3 dl?)

Ugnen på 175 grader! Smörj eller beklä en liten långpanna med smör eller bakplåtspapper. Blanda ihop havregryn och socker i en bunke. Smält smöret och blanda i. Låt stå och svälla i c:a 5 minuter. Rör ner mjölet och äggulorna i smeten och bred sedan ut den jämt i långpannan.
In i mitten av ugnen, cirka 15 minuter. Sänk sedan värmen till 150 grader.
Under tiden smeten står i ugnen så hacka nötkärnorna grovt. Vispa ihop äggvitor och socker och vänd sedan ned nötkärnorna.
Fördela bären på havrekakan och bred marängmassan över kakan.
In i ugnen igen! I ungefär 15-20 minuter, så att marängen får fin färg och konsistens.
Låt den svalna lite, skär upp den och äääät!

No comments: