Monday 2 March 2009

Charmkurs?

Jag fick ett oväntat dåligt bemötande imorse på SJ:s kundservice då jag cyklade in till stan enkom för att få hjälp av just av dem.. Då det småregnade och blåste och jag fick vända åter utan att få någon som helst hjälp alls smittade det molniga vädret av sig på min sinnesstämning, minst sagt. Men, tur att jag har lärt mig något av boken om Dalai Lama så jag kunde disciplinera mitt sinne och välja att inte tänka negativa tankar.
Utan att gå in på detaljer (som till viss del ursäktar mannens beteende) och i samband med att vi under dagens föreläsning har talat om diskriminering, undrar jag om jag hade blivit behandlad på samma sätt om jag var 52 istället för 22 år? Jag tror inte det.

För övrigt, är inte SJ fortfarande i statlig regi? De räknas väl inte till en myndighet och behöver därför inte lyda under Förvaltningslagen ( "4 § Varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet.") men tusan, man ska väl inte förvägra någon service? Särskilt inte när de innehar en slags dominerande position på marknaden och man endast kan vända sig till dem för att få hjälp. Det lustiga är att sist jag var hos dem angående samma ärende fick jag fantastisk hjälp av kvinnan i kuntjänsten, medan karln som satt där nu sade att det var omöjligt för honom att ta fram informationen jag behövde. Han blev väldigt irriterad då jag sa att jag fått precis samma hjälp tidigare och undrade vad som var problemet med att få samma hjälp nu. Så, jag drar inte alla SJ-anställda över en kam, men de påstådda "charmkurserna" de säger sig ha skickat sina anställda på verkar inte ha genererat trevligare personal överlag. Tyvärr. Men tack för försöket!

Nåja, i ett försök att hastigt åldras så att jag blir bemött på ett hövligt och korrekt sätt så sitter jag just nu och äter ägglikör-glass och lingongrottor. Du är (blir?) ju vad du äter, sägs det ju. Så nästa gång jag klampar in och vill ha hjälp ska jag minsann påpeka att jag faktiskt gillar att läsa Allers och äta likörglass och torra syltkakor.

No comments: