Sunday 22 March 2009

Magen tjuter, hjärnan njuter!

Vilken perfekt gårdag! Solen sken, vi packade ihop oss och cyklade in till Elite Stadshotellet där vi snabbt checkade in för att ge oss ut på en liten vända på stan. Vi investerade i en ny kökskniv och Jonas hittade en scarf/halsduk, men framförallt åt vi glass. Det blev mjukglasspremiär för Jonas medan jag satsade på att avsmaka den andra glassen i Magnum-temptation-serien. Den kan sammanfattas som ej prisvärd, rätt och slätt. Nåja, vi ilade sedan tillbaka till hotellet för att få se drabbningen mellan Skellefteå och Färjestad, som tyävrr fick en trist utveckling. Jag som hade haft på mig min AIK-mössa jag fick av mor dagen till ära, men det hjälpte föga. Våra magar kurrade (trots de maffiga glassarna) så vi begav oss till Teaterparken för att äta. De öppnade precis då vi kom så vi fick maten fort (då vi var helt allena i den stora öppna restaurangen), vilket alltid är uppskattat! Jag slurpade i mig en krämig och god skaldjurssoppa med grymt gott vitlöksbröd (bakat på surdeg, med stoora luftfickor) som jag doppade i aioli. Jonas fick en stor nötfärsburgare och smaskiga friterade pommes-varianter med sås. Vi var båda smällmätta men gottegrisar som vi är kunde vi inte avstå tillfället att dela på en chokladkaka med grädde. Beredd på magknipen som jag var hade jag med mig mors Papaverin som jag knaprade i mig i ett försök att få magen att börja jobba undan maten. Hjälpte inte riktigt, vilket inte en liten omvägspromenad tillbaka till hotellet gjorde heller. Nåja.
Jag kände mig som ett barn på julaftonsmorgon när jag slog upp ögonen för första gången imorse. Klockan stod bara på 08.00 till min stora besvikelse och Jonas låg som en klubbad säl bredvid mig. Inte frukostbuffé-dags ännu alltså. Jag väntade, väntade och väntade. Tillslut blev den ungefär nio och då var det väl ändå dags till det jag längtat efter så länge. Vi gled ner och jag var givetvis tvungen att smaka lite av (nästan) allt. Bacon och vita bönor i tomatsås är inte riktigt frukost för mig. Återigen kände jag mig som en boll innehållandes mat i groteska mängder. Men det var det la värt.
Nu: Bildkavalkad!





Var är grönsakerna Jonas?

1 comment:

mariaemb. said...

Åh vilken mysig dag ni verkar ha haft! Lyxigt att bo på hotell och äta hotellfrukost.

Kul med bilder, keep it up!

/M