Tuesday 10 March 2009

Omdöme: Ben and Jerrys "Chocolate Macadamia"

Ett kort och gott omdöme får det bli, gott var det nämligen och kort just för att smakupplevelsen var ungefär precis som väntat. Eller, möjligen tror jag att den var bättre, men samtidigt så förväntar man sig på något sätt en fantastisk smakupplevelse när man sticker in en sked full med dyr glass i munnen. Jag gillar starkt blandningen mellan choklad- och vaniljglass, och macadamianötterna i choklad hade en fin bränd smak som passade in i helheten. Det saknades det där lilla extra - i med lite kokostoppar i vit choklad eller bitar av havrekaka? Den hade ett icke klädsamt blygsamt svenskt korrekthetsdrag över sig och var därmed för oamerikansk - när det kommer till Ben and Jerrys förväntar jag mig banbrytande smakblandningar som man inte ens vågat komponera ihop i sin fantasi för att det skulle bli "för mycket". Ta till exempel två smaker (som av förklarliga skäl inte har nått Sverige); "Monkey wrench" - banan-jordnötssmörglass ihoprörd med chokladbitar, valnötter och chokladjordnötskakor. Eller "Chubby hubby" - fudgetäckta, jordnötssmörsfyllda kex i vaniljmaltglass med strimmor av fudge och jordnötssmör. Det är vad jag kallar glass signerad Ben and Jerry - klassiskt amerikanskt "för mycket och allt på en gång"-tänk. Ljuvligt.
Nåja, tillbak till denna glass. Som sagt, jag förstår att Svenska Ben and Jerrys väljer ut smaker de anser passar den Nordeuropeiska marknaden (vilket inte är de två ovan nämnda smakerna) - lite lagom sliskigt men ändå respektabelt med balanserade smaker. Tråkigt. Ta in en galen smak nästa gång, det är det ni är bäst på! Försök inte tävla med tråkiga Häägen-Dasz-smaker och ursvenska Sia-smakblandningar. Får inte glömma att nämna att "Chocolate Macadamia" är Fairtrade-märkt.

No comments: