Wednesday 11 March 2009

Omdöme: Stångkorv


Jag testar vidare! (Om ni har sett en tendens att det är röda lappar på nästan allt mystiskt jag prövat, såsom barngröt och filbunke, så kan jag erkänna att jag mest köper och provar det som är så billigt att dom det smakar vedervärdigt så har det ändå varit värt den lilla slanten bara för att pröva. Således lär ni aldrig se en "Omdöme: Rysk kaviar" eller liknande, om jag inte råkar träffa en rysk oligark som bjussar på kalaset givetvis).

Nå, idag stod stångkorv på lunchmenyn. Innan den avsmakats hade jag valt att jag skulle kombinera den med rester av rödbetsmatvete samt wokade grönsaker. Och ja, jag förstår när det skrivs att det kan låta som en märklig komponering men så här i efterhand måste jag prisa rödbetans och stångkorvens goda samspel i gommen. Grönsakerna var mest....ur näringssynpunkt viktiga tillägg.
Så, utan att gå in på ingredienser i stångkorv (för att inte avskräcka någon) men för att ge oinvigda i stångkorvens smak en aning om vad det handlar om, kan sägas att den innehåller väldigt lite kött, desto mer svål och senor men även rätt mycket kryddor. Den är tragiskt blek men har lite prickar som indikerar kryddor och flott.
Den avsmakades först kall, och då påminde den litet om kalvsylta, men med en fastare och köttigare konsistens.
Av någon anledning ville jag äta korven kokt och inte stekt. Efter jag kokt den märkte jag att det inte var ett så bra val då den inte är så fast i konsistensen och endast hålls ihop av ett tunnt korvskinn och vissa (osmakliga) ingredienser. Jag anar att jag innerst inne hade en önskan om att det skulle smaka lite som fläskkorv, vilken är väldigt god kokt.

Resultatet? Kryddig pölsa! Inget fel med det alltså, särskilt inte då jag åt rödbetsmatvete till. Ni som brukar avnjuta pölsa då och då vet ju att rödbetor är riktigt smaskens som tillbehör.

Då denna korv kilomässigt är billigare än pölsan man kan köpa i plastkorv (som jag aldrig vågat pröva mig på) och förmodligen har bättre ingredienser då den faktiskt får definieras som just "korv" (EU har riktlinjer på detta), så är ju detta ett riktigt fynd för den som saknar hemmagjord, god pölsa här på sydliga breddgrader!

1 comment:

Anonymous said...

You are a brave woman! Jag hade inte testat det där, fast det vet du ;)