Saturday 1 March 2008

Reflektioner dag 1

Gårdagen var alltså första dagen utan sockersmaskigheter. Kortfattat blev det detta istället:
Frukost - Knäckemackor, med ägg och avocado respektive skinka och avocado. Lunch - Macka med kassler och risgrynsgröt. (Jag skyller allt (läs: risgrynsgröten) på Jonas som stressade mig!) Middag - Pannkaka. I och för sig med lingonsylt som innehåller mer socker än de flesta livsmedel, men som tillbehör till maten är det okej. Enligt mig, och jag bestämmer givetvis. Hihi. (Behöver jag nämna att vi talar om ungspannkaka? Nej, jag tänkte väl det. Ni förstod vad jag menade. Jag lever dock numera i en omgivning som kräver att man lägger till "ugn" där i början av ordet. Men de kommer aldrig att vinna mig över på sin sida!)

Nåja. Kvällen kom och vi behav oss till Magnus och Linnea i Sundbyberg. Vi knallade allihop till Hemköp för att köpa något att tugga på inför filmkvällen. De lade an vid lösgodishyllorna medan jag förvirrad irrade runt efter något ickesockeraktigt. Efter många fram och tillbaka och funderingar ankrade jag vid kyldisken och tog en " Lyxig Gammeldags Risgrynsgröt". Innehållsförteckningen i lyxgröten är något i särklass; Förutom det vanliga (mjölk, ris, socker, salt och de läskiga siffrorna som står för saker man egentligen inte vill ha i magen) fanns häri bland annat matlagningsgrädde, kanel och vaniljsocker! Betyg på den? Det är väl snarare ris à la Malta än risgrynsgröt, men god var den! Till skillnad från vanlig risgrynsgröt så är risgrynen krossade så det blir mer en krämig massa. Justja, på kvällen åt jag en hembakad grahamsbulle - inget socker i den inte! Eller jo, lite sirap.

Dag 1 var alltså en framgång! Förutom risgrynsgrötens och lingonsyltens dominans som är tveksamma delar av min icke-sockerkost då de är ganska välproppade med just det, socker.

No comments: