Sunday 23 March 2008

Vilken stek

...Och då talar jag verkligen inte om stekande i form av att man ligger och glassar i solen och utsöndrar enorma mängder avfallspartiklar och vatten eller en konkava korvskivor med svettpärlor som ligger och bränner i pannan, nej. Här är det kortfattat snorkallt, blåsigt och allmänt otrevligt vara-ute-väder. Just snyggt då vi har haft besök och velat spatsera runt! Jag, mamma och Dan gav oss trots vädret ut på en promenad längs vattnet för att de ska få se att det minsann finns skog och natur här också (tro't eller ej).

Nå, till steken. Igår växlade vi mitt Delicard till en saftig hjortstek som vi (läs: mest jag) tillagade och avnjöt tillsammans med rödvinssås, pressad potatis och honungsrostade rotsaker här i vårat enkla kök. NK:s saluhall var för övrigt full av delikatesser, eller snarare full av hostframkallande kilopriser. Se nedan.


Waguybiff, 1690 kronor kilot. Och jag som tyckte att renköttet var lite väl tilltaget i pris. Jag undrar mest två saker, det ena är hur gott ett kött ska vara för att vara värt 1690 kronor kilot om man tänker att lax är djuriskt gott och kostar max kring 200 - 300 kronor kilot, är då detta kött flera gånger godare? Min andra undran är om köttet är guldspäckat, har djuret blivit matat med rysk kaviar och vaktelägg och har den en personlig massör? Jag måste ta reda på mer.

Och just! Kändisspotting idag, mor och Dan hade gärna velat spana in nån kändis när de var här i hufvudstaden men det rådde torka på den punkten (Jonas spottade, som vanligt (?) Staffan Ohlsson i Gallerian och Dan såg nån han kände igen men inte kunde namnet på men i övrigt noll stjärnglans) då misstänkt många kändisar steker i Sälen, Åre, Charmonix eller motsvarande. Nå, väl på perrongen med destination Mörby Centrum (och Bergshamra, som påpassligt stannar vid Östermalmstorg, det vill säga Stureplan och många kändisars häng- eller boendeplats) alldeles för någon timme sedan stod där Babsan, inte i egen hög person utan som sitt mer nedklädda jag (Lars-Åke Willhelmson). Jippi! Så kunde vi bocka av den aktiviteten på listan över besöket. Babsan är väl om något en kändis i sin rätta mening? Med det rosa håret och den karisman kan man sprida stjärnglans även i en grå tunnelbana i en grå huvudstad.

Imorgon hägrar Östeuropa, Tjeckien och närmre bestämt Prag (som lustigt nog ligger mer västligt till än Stockholm, men nåja). Vi lämnar Himlabacken strax efter sju för att semestra några dagar i en huvudstad som ska vara lika snorkall och regnig som vår egen kära 08-stad. Suck. Jag hade hoppats på lite vårfläktar, solsken och plusgrader. Nåja. Paraplyt ska packas ned tillsammans med långkalsongerna, tjocktröjorna och pyjamasen som redan ligger i resväskan med den trygga vetskapen att de kommer att bli väl användna och inte följa med förgäves.

I Prag har jag en agenda som förmodligen kommer att ställas in redan vid första försöket att bedriva den, och det är mitt försök att lära mig att dricka öl utan att få magen och munnen att vrida sig till något russinliknande av avsky. Det ska vara förbluffande billigt så min plan är att testa på så många som möjligt, det måste ju finnas nåt som inte smakar gammal daskig vörtlimpa. Jag vet förvisso redan en typ av öl som inte gör det, och det är körsbärsöl. Men det känns lite fusk, det smakar ju cider.

Bon Voyage! (till mig) och fortsatt trevlig påsk! (till er)

No comments: