Saturday 8 March 2008

Ser jag likadan ut fram och bak?

Förut kunde jag skylla på 1) Mamma klädde på mig (då var jag dock väldigt liten och jag gissar att detta "ut-och-in-bak-och-fram"-fenomen förmodligen inte förekom), 2) Jag klädde på mig i mörkret 3) Jag steg upp så sent att jag inte hade tid att tänka efter/korrigera min klädsel. Det jag pratar om är min förmåga att få mina underkläder (främst de nedre) att sitta allt annat än som de ska. Det händer förvisso även långkalsonger och de övre underkläderna, och när jag tänker efter även t-shirts, tröjor och faktiskt har det även hänt med byxor.

Nå, två påklädningar de senaste tre dagarna har resulterat i att de undre underkläderna påklätts fel. Första dagen var de fram och bak ( och nej, mamma det var inte det du kallar "snören" som jag hade på mig) vilket var väldigt obekvämt under de timmar jag inte riktigt förstod vad som var problemet och hur de plötsligt denna dag kunde vara så obekväma att ha på sig då de inte varit det tidigare (krympt i tvätten?). Så dagen efter kompletterade jag "bak och fram" med "ut och in" då jag på eftermiddagen märkte att jag hade underdelen ut och in. Det tog betydligt längre tid att märka det då jag kan meddela att det var betydligt mindre obekvämt att vända ett par trosor in och ut än bak och fram.

Saken är den att jag inte har så mycket att skylla på nu längre. Jonas frågade skeptiskt hur jag kan lyckas klä på mig fel varpå min automatiska bak-och-fram-ut-och-in-svarare redan var och är inställd på att säga: "Jomen jag har alltid så bråttom på morgonen och klär på mig i mörkret". Så mitt svar blev helt enket det, fast jag ändrade bara tempus ("förut hade jag..."), vilket dock inte är någon vidare förklaring alls till dagens snedsteg, men jag har inget bättre att komma med för tillfället.
De facto är att numera har jag minst två timmar på mig från uppstigningen till att min rumpa sitter på föreläsningsstolen och det är gott om ljus i gå in-garderoben.
Jag måste dock försvara mig med att det ändå händer betydligt mer sällan (förutom de senaste dagarnas händelser som förändrar statistiken något i negativ riktning), förut var det mer regel än undantag att framför allt långkalsongerna inte satt som de ska. Men å andra sidan spelar ju sådana plagg mindre roll (då menar jag sockar, t-shirts och just långkalsonger som har samma passform när de är ut-och-in och det gör inte så mycket om de är bak-och-fram heller, vilket dock inte är möjligt i sockfallet).

För övrigt funderar jag på en lösning, alternativt visa upp min distans till problemet med att klä på mig, genom att i varje plagg (eller i allafall något) trycka "ut och in" på insidan av dem. Således är chansen större att när råkar knalla förbi en spegel syna mig själv och upptäcka vad som är på tok. Dessutom förstår då andra genom att läsa texten att jag är (inte just då i och för sig) medveten om mitt problem, eller nåt?

Kan vara bra att påminnas om det ibland. Särskilt vid påklädning.

Och just, ett litet förtydligande av tidigare inlägg: Jonas, även känd som Den Omättlige Gottemumsaren, tillika min sambo och karln jag delar skafferi, kyl och frys med är en pålitlig uppätare av det mesta som är gott i våra matförråd och han är inte svårbjuden, om man säger så. Dessutom har han en mycket effektiv matsmältning (då vi var i Thailand försvann lite av honom dag för dag, trots att han tryckte i sig glassar, choklad, mat och godis och inte tränade alls) och jag vill ju inte ha mindre Jonas, därför ser jag det lite som min uppgift att inte hålla honom undernärd (läs: utan socker- och fettbomber) och dela med mig av mina gottefynd.


Det som saknades på bilden hamnade således inte i min kista. Idag och igår har det dock hamnat en hel del av den varan i ovan nämnda förvaringsutrymme.

No comments: