Saturday 2 February 2008

Malin är illvillig

Jag satt och flipprade igenom mitt fransk-svenska lexikon och var inne på den franska delen då jag ser ordet "malin" (eller okej mal -in, nära nog). Ja, vad är jag på franska?
Jo, ursaxat: " 1 illvillig, skadeglad, 2. smart, intelligent, slipad, slug, odygdig..." Och så fortsätter det i den stilen, kan det ha något att göra med att "Mal" tycks betyda djävul? "Malintentionné" betyder till exempel illasinnad. (Jag vill inte tänka på om huruvida mina föräldrar, baserat på detta faktum tyckte att Malin skulle passa mig extra utmärkt). Och om någon skulle vilja börja snöra sig med smeknamn så bör ni veta att "malle" betyder koffert.

Sitter just och lyssnar på webbradio, Frölunda tar emot Skellefteå och ännu står det 1-2. Statistiken, som förvisso har sina begränsningar, talar dock för att det blir ännu en förlust då AIK är elitseriens sämsta lag på bortaplan. Men varje match är en ny match och statistik är inte en statisk vetenskap.

Igår stod ett besök i "Sumpan" på schemat (och egentligen en cykeltur downtown till Lidl men det avblåste jag då mina ben fortfarande värkte, och värker, efter ett hårt spinningpass), närmre bestämt till Magnus med flickvän (Linnea) och deras stoora andrahandslägenhet på 72 kvadrat. Att de sedan har en uteplats på 20 kvadrat gör att vi inte såg någon anledning att inte boka in en utflyttningsfest i maj med surströmming.
O'Learys fick uppgiften att leverera mat och service, och de gjorde de godkänt men med lite minus i kanten för att a) de ville inte låta mig köpa bara bakpotatis, sallad och coleslaw men jag stod på mig och tillslut gick det (mot extra betalning), b) Magnus fick inte tillbaka en ren kniv efter att ha lämnat tillbaka den skitiga kniv som låg och väntade på honom då vi satte oss ned, ja han fick ingen kniv alls tillbaka. Annars var maten god! Men varför bjuder de på popcorn före maten? Nå, mätta och belåtna styrde vi sedan tillbaka till lägenheten och en kamp, främst mellan könen, om vi skulle se Let's dance/Oskarshamn - Björklöven, lyssna på irländsk folkmusik/ R'n'B, se på YouTubeklipp eller spela kort. Folk bytte sida lite då och då varför vi avklarade i princip samtliga saker, ofta minst tre saker samtidigt. Multi-tasking har jag hört att det kallas. Nå, hemma var vi inte förrän efter tre på natten varför jag har sovit ovanligt länge idag, tjugo över tio! Men det ska inte bli en vana.
Ikväll blir det lugnare, jag har bestämt att vi ska pyssla ihop mitt/ett "Lundalbum" med bilder och allt möjligt från tiden i Lund. Man glömmer så lätt, så det är kul att pränta ner det någonstans. Sen ska vi se film, och där pågår en kamp om vi ska se en thriller eller om jag får se någon "undergroundfilm" som Jonas kallar mina älskade filmval (vilket de knappast är), men vi har nog hittat två gemensamma nämnare i There will be blood eller Charlie Wilson's war.

Och här snöade det till rejält för en timme sedan! Stoora lapphandskar slets runt av en ryckig, bestämd vind som även ruskade om de långa granarna här nedanför rejält. Ja, se det snöar faktiskt här också.
När jag var halvvägs till Lidl tidigare på dagen började det såklart regna, vilket det inte skulle göra förrän ikväll. Enligt SMHI. Grrrmf. Men, jag hade faktiskt regnkläder på mig och tänker, som alltid då det regnar och jag blir lite surmulen över det, på vad en thailändsk hippie (som får stå ut med en minst tre månader lång regnperiod varje år) med en övertygande självklarhet i rösten sa till en besvärad Jonas en av de få dagar det regnade då vi var på väg från Phuketområdet: "It's only water, man". Ja, det är ju faktiskt bara vatten.

1 comment:

Anonymous said...

Åh! Om ni ser Charlie Wilson´s war - please tell me vad ni tyckte om den. Jag tycker att den verkar KALAS!
Ska du hem till piteå nåt i vår? Tänkte skulle isåfall vara skoj att tajma.. annars ska jag kolla upp en ev. sthlmsvistelse. KRAMBANAN Malle ;P