Thursday 14 February 2008

Go east?

Idag var (är) det den där dagen då man ska fira alla hjärtan. Jag såg att man kunde köpa en specialkomponerad, hjärtvänlig (det vill säga nyttig) rätt på olika restauranger i landet, och hela en krona av priset går till välgörande ändamål. Är det inte generöst så det förslår?

Nå, jag och Jonas har varken ätit frukost på sängen eller avnjutit en romantisk middag. Jag satt ensam och slevade i mig en märklig trerättersmiddag varav huvudrätten var en blandning av följande: pasta, fyra fiskbullar (i lite dillsås), en köttfärsbiff och en tomat (ja, allt blandat). Förrätten utgjordes av en morot och till efterrätt valde jag att avnjuta två lingonhavrekakor. Jonas satt förmodligen inne i ett litet lunchrum någonstans i Solna och åt, tja, kanske en Findus färdigrätt?



Men nu till dagens absoluta höjdpunkt! (Nummer två är utan tvekan när jag nådde toppen på kullen vid Universitetet på vägen hem från stan - det blåste så till den milda grad motvind att framför allt följande tankar dök upp (jag har uteslutit de mer argsinta tankarna): 1. Har jag punka på däcket?, 2. Nej. Hur är det då möjligt att cykeln stannar i nedförsbacke?, 3. Är jag i Skåne då?, 4. Nej, jag är i Stockholm., 5. Jag är i Stockholm, så mindre vind tack? Nähä, okej då. Dessutom infann sig en ny förståelse över hur det känns att gå in i en vägg. Det känns inte bra). Så, nu till ettan! Jonas har bjudit med mig på en flygresa till Europa! Mer preciserat än så är det inte ännu, men just nu ligger Prag bra till och antalet dagar ligger på ungefär fyra. Jag har ju ett såkallat "påsklov" vecka 13, vilket ger sken av att man är ledig från uppgifter då man inte har schemalagda lektioner. Men så är givetvis inte fallet. Men då eller aldrig!

Idag var jag uppe före solen och kanske även tuppen, förutsatt att den sover 06.50. Klockan åtta var det nämligen jobbintervju på cykelaffären och som den icke SL-kortsägande kvinna jag är cyklade jag dit. Klockan 08.40 stod jag sedan utanför Lidl's portar på Sveavägen för att köpa kassler för 39,90 kronor kilot (OBS! Gäller endast torsdag - söndag, stod det i reklambladet), men se de öppnade inte förrän 09.00 så jag vankade in i ett snordyrt och ofräscht Coop Nära i väntan på Lidl-öppettider att slå in. Så när jag väl var där, hade grävt fram en kassler trots motstånd från otrevlig butiksmedarbetare som staplat köttfärs på kylen, och skulle betala visade det sig att kalaset skulle kosta 69,50. "Åhå, det där reklambladet. Det börjar gälla nästa vecka." Sa killen i kassan, så jag lunkade moloket tillbaka till den otrevlige butiksmedarbetaren som återigen hade staplat köttfärs på kylen och suckande tittade på mig som försökte putta upp locket och fösa ner kasslern igen.

Hallå, varför delar ni ut ett reklamblad en och en halv vecka före det börjar gälla? Alla andra kedjor ger ju ut ett reklamblad som gäller måndag - söndag aktuell vecka. Är det så i Deutschland kanske?

Men nästa torsdag, då ska jag ha min kassler. Bestimmt! ( = basta?)

No comments: