Saturday 16 February 2008

Tv, fest och franska

Snart vankas det finbesök, och det fina besöket (som utgörs av Roland och Marek, min farmors bror och hans sambo) har dessutom med sig en tv! Hurra! Nog för att jag klarar mig utmärkt med vår lilla tv; det är mycket skrot och lite intressant på kanalerna vi har. Jag har inte saknat fyran alls, men två kanaler jag gärna hade velat kunna ratta in är CNN och Canal+ Sport. Däremot kommer jag nog att fastna för SVT's nya serie om en skolklass i Malmö som fått några av Sveriges "bästa" lärare inkallade för att höja betygen. Frågan jag ställer mig är vad de vill bevisa genom att göra ett sådant tilltag? Hur dåliga de befintliga lärarna är, eller? Nåja. Man kan då verkligen inte säga att jag sitter i timmar och slöar framför tvn; jag har väldigt svårt för att bara sitta och ägna mig åt tvn. Jag måste ha någon bisyssla (ätning, läsning, städning etc.) eller ha tvn som bisyssla, det är ofta helt enkelt inte nog intressant för att ägna all uppmärksamhet åt vad som är i rutan.
I övrigt sitter jag vid köksbordet, lyssnar på RFI (fransk internationell radio) utan att förstå mer än att de ofta talar om Sarkozy och Hizbollah och tragglar med att översätta svenska till franska.

En rolig (och väldigt talande?) sak jag har uppmärksammat är hur svenska uttryck översätts till franska. Ta till exempel det svenska uttrycket "gå åt som smör i solsken" som i franskan motsvaras av "gå åt som små franskbröd" (petit pains). De är allt mäkta stolta över sina bröd, de där fransmännen och för all del även fransyskorna.

No comments: