Friday 25 January 2008

Cykel in till city

I går var det som bekant en, för Sveriges del, avgörande EM-match mot Tyskland. På tv4 - en kanal som vår lilla skruttiga 14" tv inte vill visa av oklara skäl. Så vi hoppade på tunnelbanan in mot T-centralen och därifrån ut till Märsta och närmre bestämt Johan och Mia. Deras, gissningsvis 40" LCD-tv ville jättegärna förmedla fyrans utbud och Mia hade dessutom bakat en supergod kladdkaka med havregryn som hon bjöd på! Perfekt! Mindre perfekt var ju att Sverige inte lyckades krossa den tyska muren och ta sig vidare i EM. Nåja.

I förmiddags knallade vi runt Bockholmen som ligger alldeles här bredvid för att kolla in promenadens potential som löpspår. Den lilla holmen var verkligen liten, men det ska nog funka med intervaller iallafall. Där fanns en restaurang och en Shell-mack också (till för båtar), och så bor där svanar! Det slog mig hur eleganta svanar är (och hur svanar kan vara så rena och vita jämt, varpå jag kom på att det är ganska logiskt då de paddlar runt i vattnet för jämnan, och därpå slog det mig att de borde ha jättetjock hud för att inte frysa så himla, och så började jag tänka på gäss som också borde ha det då de avger så mycket flott då man steker dem, och så började jag fundera på hur svan smakar när jag tänkte på hur relativt osmakligt gås är, sen började jag fundera om de är fridlysta, för det är väl svanar? Nåja, vi slutar där).

Så! Vad mer har gjorts idag? Jag har varit grymt ambitiös på alla vis, förutom inom området franska, vilket jag borde hålla på med. Nå, jag har pillat med CV och personliga brev och skickat ansökningar hejvilt omkring mig, vilket faktiskt inom några timmar redan resulterat i en genomförd kort intervju (på ett konditori, kan det passa mig för bra?) och två inbokade arbetsintervjuer nästa vecka! En på ett bemanningsföretag (kundtjänst) och en på en cykelaffär! Spännande.

Mitt största äventyr är nog ändå att jag hoppade på min lilla cykel och bestämde mig att jag skulle cykla till Götgatan 95, där konditoriet jag tänkte söka jobb på ligger. Efter en snabb titt på hitta.se och lite nedkluttande på post-it-lapp gav jag mig iväg mot storstan. En sträcka enligt hitta.se på i runda slängar 1,2 mil, enkel väg. Nu märkte jag, om jag inte hade uppmärksammat det förut, att hitta.se:s förmåga att välja den enklaste vägen från punkt A och punkt B är klart begränsad och ja, helt klart felaktig. Det tog några svängar, "ursäkta, men vet du var XX ligger?", omvägar och sidovägar innan jag var framme. Puh. Jag tog definitivt inte samma väg tillbaka. Men det var ett äventyr! På min lilla upptäcksfärd av fjollträsks inre har jag funnit en mängd bra affärer på vägen att lägga på minnet.

Annat nyttigt jag har gjort idag är att (alldeles för sent) lämna studieförsäkran till CSN då jag märkte att inga pengar trillade in som de borde ha gjort. Så nu får jag vänta ett tag på det rasslet.
Jo, lite bilder har utlovats! Idag tog Jonas kameran i näven och har plåtat lite av varje här. Samtliga bilder finns att kika på här.

No comments: