Tuesday 22 January 2008

Här händer det mycket!

Det har varit ytterst intensiva dagar må jag lova, verkligen. Tenta i 5 timmar, packa till midnatt, upp i ottan och iväg i stormen mot 08-land. Visserligen var det Jonas som stod för rattandet, han har inte riktigt vågat lita på min körförmåga sedan jag avslöjade att jag kört i diket i somras. Ska jag vara ärlig trivs jag i sätet bredvid, det var en grymt fin och bekväm hyrbil (Passat kombi). Nå, när vi var i Södertälje, sådär retligt nära Stockholm började regnet trilla ner. Carolinne hjälpte oss att få upp alla våra saker till sjunde (!) våningen där vi bor. Och sen var det ner med hennes saker. Efter det kom den riktiga energiknäckaren - grovstädningen. Hon är en lite förvirrad och tidsoptimistisk människa med stor förkärlek för småprylar men desto mindre kärlek för ordning och städning...vilket visade sig i lägenheten. Så var det städning till midnatt. Vi har ännu inte tagit tag i skurningen och att diska igenom köksutrustningen, men vi tar lite i taget.
En låååång lista med viktiga ärenden har dock bockats av i rask takt; skaffa internet, ändra adress igen (vi behövde ett C/o för att posten ska komma fram), IKEA-tur, handling, ÖoB-cykeläventyr till Solna, inskrivning (PUH! Det är en helt egen historia, men om vi säger så här; jag var inte inskriven på min kurs och det innebär en hel del spring, pappersexercis, spring, köer, betyg, intyg och sattyg) och liten lokalisering av vad som finns i omnejden. Bland annat. Franskan har dragit igång, och som väntat har de flesta redan franskakunskaper sedan innan, så det är raskt tempo vill jag lova! Har inte haft internet och därmed sitter jag här helt utan kurslitteratur men jag hoppas att jag ska lyckas vaska fram några av böckerna iallafall. Och så vaska fram lite pengar att betala dem med. Får se vad Bergshamras omnejd har att erbjuda för jobbmöjligheter.
Nå, nu måste jag nog börja traggla franska. Jag är sugen på att berätta om stället vi bor på, som om jag skulle beskriva den med en filmtitel kallas "Pensionärer i paradiset". Nåja. Det kommer.

No comments: