Sunday 13 January 2008

There and back again - again

Innan jul skrev jag om hur jag cyklade till Nova (köpcentrumet som ligger utanför stan) och precis vid ingången kom på att börsen låg hemma på frysen. Då cyklade jag helt enkelt hem, grabbade tag i börsen och vände om och så var det med det. Idag var min mission att till Nova, vilket tar drygt 40 minuter enkel väg. Även denna gång skulle jag inse att börsen låg, som tidigare, hemma på frysen. Nu hade jag dock hunnit gå igenom hela ÖoB's varuutbud och plockat på mig utefter det. Denna gång tog det alltså lite längre tid att inse att jag inte hade finansierinsmöjligheter för mina planerade inköp - nämligen när jag stod näst längst fram i kassakön. Denna gång gick jag dock hem och vände inte för att fullgöra mina planerade inköp. Imorgon cyklar jag. Basta.

Igår kom jag på den geniala idén att färga Jonas hår och se det gjorde jag! Nu blev det ingen revolutionär förändring, jag tror inte ens att han själv märker någon skillnad. Men vill man se att det faktiskt har blivit lite mörkare och mindre solblekt så kan man. Bilderna är minst sagt suddiga och visar inga prov på bländande fototeknik men jag hoppas att man kan skönja vilken bild som tagits före respektive efter att hemmafrisör Malin satt plasthandskarna i håret. På tal om det har jag själv färgat mitt hår! Min plan att låta mitt egna, naturliga och ofärgade hår få växa ut höll ganska länge. Tills jag insåg att det skulle ta minst ett och ett halvt år till, minst. Och att jag skulle hinna ändra mig innan det, så lika bra då att ändra sig nu. Sagt och gjort, nu har jag brunt hår igen. Tack vare att jag fick en prenumeration på Råd & Rön i julklapp kunde jag logga in på deras hemsida och kolla vilken färg som var bäst. Tyvärr visade det sig att alla var jämndåliga och speciellt urusla i allergi- och miljösynpunkt och andra hemskheter. Jag köpte iallafall den som hade fått högst poäng (en slump egentligen, Åhléns hade extrapris på just den färgen). Det blev inte riktigt som jag tänkt mig, men jag är 59-kronorsnöjd. För det kostade hårfärgen.

På tal om nytt år så har Jonas avlagt ett löfte om att endast äta godis på lördagar (kan bero på att det senaste tandläkarbesöket resulterade i tre smärtsamma ingrepp...). Tyvärr har mitt dåliga inflytande och definition av "helg" och så vidare fått honom att utöka sin godistillåtna period till från fredag kväll och hela lördag. Själv är jag mer liberal och menar att man får äta godis under "helgen" (det vill säga fredag, lördag och söndag. Det blir i och för sig 3 veckodagar av 7 möjliga vilket kanske är lite i överkant; eventuellt kommer jag att justera det senare beroende på hur det går). Jag har dessutom tillägget att om jag blir bjuden så tackar jag inte nej av ren artighet. Då kom Jonas på den kanske genialaste av ideér: Vi bjuder varandra! Då insåg jag att mitt tillägg kanske innebär för stora luckor i systemet, men senare har jag intalat mig själv att det bygger på ärlighet.

Nå! Idag är det tjugondag Knut och då dansas julen ut! Vi har inte haft något julpynt att tala om tyvärr; en pepparkaksburk i plåt, mandelmassafigurer (mest läskiga fåglar som jag gjort, vilka inte har någon julanknytning alls, snarare vore de passande i ett bisarrt påsktema), en chokladkalender, en kartong till ett pepparkakshus (man tar vad man har!) och så till sist vår stolthet - pepparkakshuset. Hela dagen har jag längtat efter att få riva det sönder och samman! Och det fick jag. Jonas, Lisen och hennes vänner föreslog att jag skulle göra det med knytnäven men det skulle bara resultera i att jag slog för löst och både skulle göra mig illa och till ett föremål för pikar. Så jag tog en brödkavel! Pang! Se själva på filmen:

No comments: