Tuesday 5 May 2009

Puh, det gick vägen!

Igår kunde jag bocka av två punkter på min virtuella "att genomföra"-lista; tentan lämnades in och Europaparlamentsdebatten jag och mina tre vänner i utbildningsutskottet för vår programförening (VESPA) har jobbat med gick av stapeln utan smärtor!
Vi lyckades locka hit toppnamn, men åhörarantalet speglar samhällets intresse för att ta reda på vem som tar en massa beslut åt dem i Bryssel/Strasbourg; svalt.
Läs mer om debatten här.

Tja, är man egennyttig, så att säga, så är det väl là ganska gött att få röstar för då blir min röst mycket mer avgörande (mouhahaha). Jag säger något liknande som Eva-Britt Svensson sa i början av debatten angående varför man ska rösta - bestämmer inte du kan du vara säker på att någon annan gör det åt dig. Så var väldigt rädd om du inte tänker rösta - 17 partier ställer upp i EP-valet och risken är ganska stor att jag inte röstar på samma parti som du skulle sympatisera med.

Men vad som händer i EU rör väl inte dig? De sitter bara och tjafsar om former på grönsaker och besluten de tar kvittar för dig. (Bry dig inte om att minst 60% av lagarna som beslutas om hemma i Riksdagen i Sverige egentligen är följdbeslut av EU:s lagstiftning. Rösta bara i det svenska riksdagsvalet istället, jag menar, då får du ju bestämma vilka som ska sitta och nickedocka förslagen som de du inte har röstat fram har bestämt. Det är ju bevisligen mycket viktigare att bestämma det då 8 av 10 av alla Svenskar är ivriga riksdagsvalsröstare.)

No comments: