Thursday 21 May 2009

Kroppsarbete

Idag har jag lyft betong, burit stängsel, byggt tält och allmänt ägnat mig åt hårt kroppsarbete. Jag är totalt slut, men på ett skönt sätt. Det finns någonting tillfredställande med att avsluta en lång arbetsdag av kroppsarbete som ett akademiskt jobb (eller akademiska studier för den delen) inte kommer i närheten av. Efter en tenta känns det visserligen ofta skönt, samtidigt som man är lite nervös över resultatet och ibland har den där molnande känslan av att det gick åt sherwoodskogen.
Idag hyller jag alltså kroppsarbetet! Att få känna att sin klena uppenbarelse faktiskt kan vara till användning och nytta är kul. Jag vet samtidigt att det inte är något heltidsyrke ämnat för mig, då jag i det långa loppet föredrar att analysera, skriva, läsa och kommentera, men det är så härligt med omväxling lite då och då.

Att gå på gymet är inte riktigt samma sak då man faktiskt bara lyfter saker hit och dit utan att riktigt uträtta något förutom att göra övningen. Ganska lustigt när man tänker på det så. Just nu befinner sig säkert fler än hundra tusen svenskar på gym runt om i Sverige och flyttar på saker eller sig själva, bara för flyttandets eller rörandes skull. Måste se fånigt ut från yttre rymden, liksom. Tänk om alla istället för att gå till gymet och vara improduktiva kunde använda sin kropp i vardagen så att man faktiskt uträttade saker samtidigt?

No comments: