Saturday 16 May 2009

Bortbjuden gräsänka

När sambon är borta tänker man sig kanske att här äts makrill i tomatsås, räkor, fiskbullar, blåmögelost och allehanda andra delikatesser Jonas högt ropar "usch så äckligt det luktar!" över när jag tar fram och förbereder mig för att avnjuta. Visst, när jag ätit färdigt eller tänker på det i ett andra-personperspektiv förstår jag att det kanske inte luktar hallon och ljuv sommaräng och det lämnar en någorlunda trist doft i köket. Det är kanske den insikten som har medföljt att jag nu i helgen då Jonas är i Linkööööping på student-SM i innebandy inte har ätit något av ovanstående hemma (förvisso har jag ingen blåmögelost och inga fiskbullar så det har inte ens varit alternativ). Igår åt jag nämligen middag med Mino och Caroline hos den förstnämnda, där vi avnjöt ricotta- och spenatfylld pasta med vitlöksräksås, toast och knäckebröd från Norrland som Minos mor så snällt hade avlämnat! Tacka Mino för att hon har en mor som älskar Norrland och allt vad det innebär (men som dock bor i Småland...?), förutom knäckebrödet har hon även förärat min vän med torkat renkött! Till efterrätt åt vi chokladpudding (mycket underskattad efterrätt för övrigt) med grädde och maränger. Även ikväll har jag undvikit solomiddag, då det blir tacoinflyttningskalas hos Annika som flyttat till en annan lägenhet här på campus.
Må ingen behöva äta ensam i Sverige!
Jag har en liten plan, som jag funderat över sedan jag pratade med Jonas morfar Sven-Olof om i sommar om det här med äldre och matlagning. Änkeherrar har ofta tyvärr antingen inte velat eller tillåtits stå vid spisen innan, och så står de helt plötsligt där med ensamma middagar och halvfabrikat. Trist, tycker jag och anser givetvis att gamla hundar kan lära sig sitta om de vill.
Möjligheten har öppnat sig för mig att utbilda mig till Sensusledare (tidigare KFUM), och jag funderar på att arrangera en kurs i matlagning för äldre. Sushi och heta pirri-pirrigrytor är givetvis uteslutna, jag tänker mer i termer av enkel och hyfsat nyttig husmanskost och även information vad tusan allt är som egentligen står där på butikshyllorna nuförtiden - det är inte alla som är hemma på vad cottage cheese och bulgur är till för! Sen har jag givetvis 1000 andra idéer på vad för kurser man kan hålla i, men jag får hålla mina hästar ett tag då jag har projekt nog för nu.

No comments: