Monday 11 May 2009

Eventuellt behöver jag boktips

Jag har en skapligt lång "vill-läsa-lista" när det gäller böcker, och de sträcker sig allt ifrån att läsa om gamla barndomsklassiker som Hattstugan till att plöja mig vidare igenom Prousts uppväxt. Jag skyller allt på DN kultur och andras bokhyllor som ständigt inspirerar till att fylla ut listan. Nu funderar jag på att gå till UB för en ny inlåningsrunda (mest för att jag måste gå dit för att lämna tillbaka andra böcker), men jag känner inte för att bocka av listan (de flesta böckerna på listan finns ändå inte på UB), så har någon ett riktigt bra boktips?
Deckare, chic-lit, sci-fi och sånt är generellt sett inte min kopp té, men kanske har jag begränsat mig för mycket och missar en riktigt bra läsupplevelse; ser man på försäljningslistorna verkar ju iallafall deckare gå riktigt bra och det betyder ju kanske något. Den teorin stämmer dock inte alltid, inte minst när det gäller torkade äppelchips på Coop i Piteå där jag är den enda som köper dem fast de är skitgoda. Nåja.


Snart nalkas sommaren! Sedan jag började hoppa runt i universitetsvärlden längtar jag alltid till sommaravbrotten, inte minst för att jag i lugn och ro får läsa precis det jag vill utan att kurslitteraturen står på hyllan och ger mig dåligt samvete. I sommar blir det annorlunda då jag inte kommer att vara i Krångfors, den perfekta platsen för att läsa! Det är en riktigt bra plats här på jorden på många andra sätt, inte minst för att min kära pappis bor där. Jag kommer verkligen att sakna att kila över till farmor för att hämta Norran, äta middag och städa (jo, faktiskt), och dessutom att knata iväg till Torstenssons.

Det ska jag minsann ändå göra i sommar när jag inte bankjobbar, basta!

No comments: