Thursday 28 May 2009

Ett ni ska snart bli vi!

Som min faster påpekade är ni där uppe just "ni", ännu (ni har väl inte missat Magnus, Evas och Brasses lektion i vad som är här och där när de krattar löv?). Men om en vecka har jag börjat min etappresa mot mina trevliga hemtrakter och snart blir det ett vi där uppe, och oj så mycket jag ser fram emot det!
På tal om böter, så är jag helt överens med kära faster att det är en klok och ekonomisk strategi i längden att låna böcker även om man då och då (i mitt fall ganska ofta, imorgon ska jag lämna in ytterligare en tjuga) får betala en hacka. Pengarna går ju iallafall då helt tillbaka till offentlig verksamhet, till skillnad från när man köper en bok i affär där en hel rad inblandade ska ha pengar. När jag börjar fundera över det är bibliotek en fantastisk inrättning (!), tänk vilken lyx det är att till exempel kunna sätta sig där och läsa alla tänkbara morgontidningar utan att betala en spänn för det på plats! Dessutom är deras bokreor verkligen reor, här snackar vi en kasse med böcker för tjugo riksdaler. Och vad gör lite slitna sidor och kaffefläckar, den ska inte stå och vara fin i bokhyllan - det är ju bokens värld jag vill dyka in i!
Såg idag att P.O Enqvist har börjat läsa sin senaste bok som radioföljetång, det blir definitivt att lyssna! Nog för att jag ändå tänker läsa boken i sommar, men en tjuvstart kan jag väl få. Det är alltid kul när en författare läser sina egna ord för de vet vad som ligger bakom ordvalen och kan levandegöra händelserna precis som det var tänkt.
Nåja, nog babblat om böcker. För nu iallafall!

1 comment:

Anonymous said...

Hej! både Charlotta och jag POs senaste bok, om det är av intresse. Har ett och annat gott i bokväg också bla ligger här Imperiet av R Kapuscinski och M Atwoods Kattöga här i Krången och väntar spec på dej, om du inte redan läst dom, så är dom dina. Vi ses!!
Blir det bak i sommar? (dvs inte din utan brödbak)
Carin