Monday 18 May 2009

Au revoir?

Jag är just (okej, för en timme sedan) hemkommen från min sista franskalektion. Nu återstår bara (?) två prov i ämnet, som förhoppningsvis inte bara ska avklaras utan även klaras nästa vecka.
Det återstår att se hur jag nu ska gå till väga för att hålla uppe mina basala franskakunskaper. Det som står mig till buds är franska filmkvällar hos Caroline (hon är halvbelgisk och har en massa franska filmer, dock utan text vilket är aningen överkurs för mig) och att läsa fransk litteratur. Jag har även gett mig den på att jag ska besöka Frankrike snart och är inte främmande för att återvisitera Belgien heller (som jag fick mersmak av, inte minst på grund av alla dess kulinariska läckerheter...). Om någon vill leta upp och ge mig Anna Gavaldas bok 35 kilos d'espoir vore jag även tacksam. Just nu ligger en svensk bok på nattuksbordet, Montecore - en unik tiger av Khemiri, men jag får faktiskt användning av min franska då orden det leks med ofta är försvenskningar av franska ord!
Nånå, kulinariska läckerheter finns det faktiskt här hemma i Svedala också, idag stod varmrökt makrill på bordet, välpepprad i gräddig sås med purjolök. Prisa ICA som (förutom att vara Sveriges förmodligen lurkigaste ICA-affär) ständigt rear ut mat till halva priset! Må vara att man får kolla noga på datumet då det ofta händer att maten var bäst före igår eller kanske till och med tre dagar sedan...

No comments: