Tuesday 7 April 2009

Solallergi?

I dessa tider är det inte oväntat att folk runtom i landet går omkring och är lite snoriga i näsan och svullna runt ögonen; all möjlig vårallergi bryter ut och Apoteket kränger pollentabletter som aldrig för. Så även här i Växjö. Men i Sveriges näst regnigaste stad (frågar någon utlänning var jag bor ska jag tillämpa fri översättning och svara "Greytown" i äkta indanbestämmarnamn-anda) förekommer även en annan sorts allergi på vårkanten. Solallergi. Måste fungera på samma sätt som att de barn som föds upp i för rena hem utvecklar allergier då de inte utsätts för små doser av damm- och smutspartiklar; här visar sig solen så få gånger att växjöbor helt enkelt utvecklar någon slags allergi mot den. Ambivalensen gentemot dess uppenbarlse är i varje fall uppenbar, inte minst tar det sig uttryck i universitetsbyggnaderna. Universitetsbibliotekets yttre väggar är i princip helt utgjorda av fönster. Vartenda ett är försett med persienner som automatiskt rullar ned när solen dyker upp. Ok, det förstår jag, det må bara vara jag som kan njuta av att solen sticker mig i ögonen när jag sitter och studerar, då jag gillar solen av helt andra anledningar än att man blir brun av den.
Men idag lade jag märke till att de automatstyrda persiennerna inte endast är uppsatta där folk sitter och studerar (och därmed har goda anledningar till att inte vilja solen i ansiktet) utan att de även finns i de korridorer som har väggar av glas! Nu får det vara nog! Solallergin har gått till överdrift. Persiennerna är tydligen dessutom bestämda att rulla ner direkt det är ljusare än mörkgrått, vilket det var idag kl.16.15 då jag fick gå igenom en mörklagd korridor.
Detta ambivalenta förhållande måste redas ut. Det går inte att beklaga sig 11 månader om året över att vädret är så grått här i stan men direkt solen kommer så har man förberett sig med tyngsta artilleri för att undvika den! Jag förstår att en viss bitterhet och ilska mot solens negligens av vår lilla stad kan vara berättigad, men att ge den glada apelsinen kalla handen då den väl kommer är väl ändå att vara både otacksam och dum då det drabbar en själv och ens D-vitaminintag mest.
Nåja, jag gillar iallafall solen! Även i korridorer.

No comments: