Saturday 11 April 2009

Korv, Kosta och Kanonkul!

Igår vid tolvsnåret plingade det efterlängtat på dörren och in klev Jonas föräldrar, faster och två kusiner! Då vädret var mer än perfekt (strålande sol, vindstilla och varmt) packade vi snabbt en massa påsar fulla med picknick- och grillbestyr och begav oss till udden bakom slottet för en underbar eftermiddag!
Vi grillade jättekorvar (eller var brödet litet? filosofisk fråga!), åt bullar, mackor, kakor och på vissa håll spelades det boule medan det löstes korsord på annat.
Med en endast en bil men sju personer krävdes det två vändor in till stan för att föra oss till middagsplatsen - Aptit Kök & Bar, där jag för kanske första (!) gången är först i ett sällskap att välja huvudrätt. De gjorde det visserligen enkelt för mig - ge mig en rätt som innehåller lamm och risotto och vi har en affär. Med en mage lika välfylld som Ingvar Kamprads konto gav jag gladeligen ett jakande svar då Tomas frågade om någon ville ha efterrätt. Sedan fick jag förklara min tvåmagesteori (en för mat och en för efterrättsliknande saker, helt oberoende) lite kort. Jag konstaterade redan i unga år då vi hade ätit middag hos morfar och mormor att man hur mätt man än var alltid hade plats för en glass efteråt (och kilade glatt ner till frysen i källaren för att bevisa påståendets riktighet). Nåja, ner slank iallafall en magnifikt mastig vit chokladmousse med lime och mynta och hallonrommarinerad ananas. Det ska jag försöka mig på hemma, dock utan att marinera ananasen.
Nå, imorse var vi uppe med tuppen för att cykla in till stan och ta en buss som skulle föra oss till glasriket i Kosta. Sagt och gjort, nu är vi återvända därifrån lite fattigare. Jag valde att investera i ett pannband och en mössa för kallare tider, Jonas köpte en tröja och tillsammans köpte vi en termos och en glasskål att ha godis i (från Kosta Boda, viktigt att ha godsaker i fin omgivning så att de får ha det fint innan de slukas brutalt).
Nu ska jag, Jonas och Kalle ut i solen för att grilla! Karlarna har siktat in sig på hamburgare medan jag funderar lite på blodpudding...?

1 comment:

mariaemb. said...

Åh vilken härlig dag ni verkar ha haft! Helt klart höjer ju burkarna värdet av der redan högkvalitativa teet ännu mer! Idag fick en till följa med hem.;) Mersmak, absolut!