Wednesday 8 April 2009

Äggstra gott!

Så här i påsktider vimlar det av extrapriser på ägg. Ibland kostar de så lite att det skär i hjärtat - värphönornas möda och slit är tydligen inte mycket värt (och jag misstänker att de tyvärr behandlas lite därefter). Även om jag är snål köper jag alltid ekologiska ägg från frigående höns. Nu tycker jag mig dessutom finna en märkbar kvalitetsskillnad på äggen, men det är en parentes.
Nåja, nu har experiment-Malin varit i farten igen. Less på att smaska ägg med svenne-kalle-olle-kaviar och örtsalt, löjromsröra och räkor och med majonnäs på räkmacka (även om dessa varianter är populära av en minst sagt god anledning) - fann jag ett intressant recept jag omsatte i provsmakning både igår och idag


Indiska ägg, mango chutney och yoghurt
1 ägg - kokas så att gulan är lite krämig
Skölj ägget i kallt vatten. Placera i stilig äggkopp. Knacka sönder och skala bort toppen av ägget och skär av den. Ta en-två teskedar mango chutney (eller mer, det är riktigt gott ju) och använd baksidan av skeden eller en tandpetare och blanda ihop med gulan.
Klicka på lite matyoghurt (jag använde turkisk) och pudra över lite mald koriander.
Ta första tuggan!
Klicka på ytterligare lite matyoghurt, pudra på lite mer koriander. Ta nästa tugga!
Och så vidare.

Väldigt spännande smakbrytningar - lent och krämigt ägg, sötsyrlig mango chutney och syrlig yoghurt med koriandern på toppen! Kul med något annorlunda också. Rekommenderas starkt!


(Jag måste omnämna Ann Katrin Ljung från Leva & Bo som skapade ursprungsreceptet)

No comments: