Thursday 9 April 2009

Att välja recept



Min kära Electrolux är en utmärkt högra hand, eller i rättvisans namn ersätter den både min vänster- och högerhand vid bulldegsknådning, men stackaren är lite trött och klarar inte av en deg på 5 dl vätska längre. Är pensionen nära eller kan han få en föryngring genom en liten "operation"? (Läs: Byte av rem?)

När jag ska baka någonting jag inte har bakat förut eller inte gjort många gånger, går jag igenom recept från alla tänkbara källor först; google, matklubben.se, matbloggar, kokböcker, vänner, sparade recept i antingen lapp- eller favoritlänk-form...för att nämna några. Läser kommentarer till recepten om det finns, tar reda på tips om hur man får de saftigaste bullarna, segaste chocolate chip cookiesarna eller frasigaste plättarna.
Sedan tar jag helt enkelt ett av recepten, eller så komponerar jag ihop en blandning av två-tre stycken (vilket inte alltid är lyckat, ofta försöker jag baka ett recept efter punkt och pricka och märker då vilka ändringar som behöver göras till nästa gång).
Nu när jag bakade bullar var jag riktigt sugen på att göra kusin Lovas, men då jag tyvärr (ännu) inte äger en digitalvåg får jag vänta med det (tills jag kanske får en i present?).
Efter en snabb titt på internet märkte jag att de flesta recepten var identiska med de klassiska vetebullsrecepten på mjölpaketen.
Nå, nu när jag har vetemjöl från två olika producenter jämförde jag givetvis deras recept.
- Det ena angav smörmängd i degen på 100 - 150 g, samt 50 g smör till fyllningen.
- Det andra angav en smörmängd i degen på 150 g samt 100 g smör till fyllningen.
Gissa vilket recept jag valde?

2 comments:

Matilda said...

det andra! det mumsigaste och saftigaste! :)

Lova said...

Min rackare klarar en bulldeg som en baggis, även en rågdeg kämpar den tappert med med stor bravur! Byt rem du!