Friday 3 April 2009

Med näsa för gratis

Igår åkte jag buss (gratis) till Dag X-mässan (gratis inträde) och åt alldeles gratis lunch (okej, den bestod enbart av choklad och kakor men mättnadskänslan uteblev definitivt inte kan jag meddela, även om tallriksmodellen hade varit att föredra för att behålla känslan längre) och passade på att handla på närliggande ICA Maxi (inte gratis, men billigt).
Dessutom så vann jag en liten kryddsamling då jag lyckades sniffa och gissa rätt på smaksättningen av tre sorters bröd. Kanel, vitlök och grillkrydda var det. Den senare hade jag svårast med, kanske just för att grillkrydda är en kryddblandning och därmed består av lite olika kryddor beroende på producent (för att inte tala om konstgjorda aromer). Äntligen kom min känsliga näsa till någon nytta. Den har så länge jag kan minnas orsakat mig problem och illamående. Jag har vant den vid att inte skicka signaler till hjärnan att aktivera magens kräkreflexer allt för lättvindigt. När vi flyttade till Piteå och relativt nära pappersmassaverket (som jag alltid fasade att åka förbi då vi åkte förbi i min ungdom; jag gömde mig under jackan i baksätet och försökte förgäves hålla andan) var jag mer eller mindre tvungen att lära den att tåla illalukt. Fortfarande kan jag dock börja må illa när jag går förbi fabriken.
Nåja, saker jag fortfarande inte har vant mig vid är avföring, spyor och stark svettlukt. Kan bli minst sagt pinsamt när jag får hålla tillbaka mina reflex-hulkningar på löpbandet när det kliver upp en karl (ja, jag skrev karl med flit, de är de som luktar värst) på löpbandet bredvid som luktar förra årets frätande sopor. Även när man praktiserar på dagis och helt plötsligt står framför en unge inne på toaletten som säger "fäärdig! torka fröken!"...och det helt plötsligt går upp för en vad som har hänt i toalettstolen och vad man nu ställs inför att göra och det helt ofrivilligt uppstår kräkreflexer, då kan även det kännas pinsamt då ungen framför en ser väldigt väldigt förvirrad och rädd ut.
Jag intalar mig själv att jag inte kommer att finna mitt eget barns...ehm, avlämningar, lika kräkframkallande. Att kräkas på sitt barn när man är i färd med att byta blöjor kan nog ge det lilla knytet svåra men.

No comments: