Tuesday 7 April 2009

Hummer och havregrynsgröt

Livet som arm student kan vara förvånansvärt skiftande. Från att på morgonen sleva i sig en skål havregrynsgröt för cirka 5 kr/portion inklusive tillbehör till att på kvällen avnjuta hummer för cirka 900 kr/kilot. Västkustkillarna i klassen bjöd in på hummerkalas (oklart vad som firades) och när vi kom dit hade det dukats upp hemmagjord hovmästarsås, aioli, baguetter, dryck och huvudattraktionen - fyra humrar!

Nå, åter till gröten. Jag surfade av någon anledning in på den här bloggen och sökte mig givetvis till frukostrecepten. Väl där fann jag massor av till synes smarriga grötvarianter och även annat som såg ut att vara något för min frukostgom. I morse testade jag "proteingröt" - vilket är vanlig fiberhavregrynsgröt med ägg (!) i. Låter äckligt, såg märkligt ut och luktade misstänksamt.

Bilden är tagen mitt i tillagningen så att säga, men det färdiga resultatet såg ut som vanlig gröt och smakade faktiskt riktigt gött På med lite psylliumfrön, hackade mandlar och kanel (jag hade även i björnbär men det bör med fördel undvikas i framtiden). Jag tror att det är en myt att gröt mättar länge, men när ägget kommer med i spelet borde det förändra matchbilden helt och jag bevakar nu tiden för att se hur pass mer mättnad ägget kan tillföra grötlaget.

Då "proteingröt" låter lite trist, och med tanke på vad det är för tid på året omdöper jag härmed rätten till påskgröt! Och ger den fem påskägg av fem möjliga!

Imorgon vankas det skotsk gröt, rapport kommer...

2 comments:

emi said...

Sådär brukade jag göra förut, det hjälpte litegrann. Men frågan är om det inte bara är placebo :P

har faktiskt övergett gröten på morgonen nu (trots mitt hyllningsinlägg) till förmån för ägg och kaviarmackor. Vet inte om det är påskkänslor som svallar. Men det är jäkla gott. saknar inte ens gröten :-O (fast den ÄR god!)

Nu ska jag gå på seminarium!

Anonymous said...

grötmättnaden må vara kort, men samtidigt behaglig. jag uppskattar ändå helhetskänslan denna simpla maträtt inger. och förr eller senare ska man ju ändå äta igen. i skottland har take away-grötkedjan blivit riktigt populär sista åren, som lunchrestaurang för busy affärsmän.

grötfilosofi är det min blogg består av, med en hel del intressanta receptinslag. ett tips.