Sunday 27 April 2008

Man blir ju nästan mätt

Nu är det ungefär en månad kvar av livet i Stockholm och därmed livet som stockholmska, 08 och allt det där. Jag har spanat in många kändisar med väldigt varierande bokstavsprefix (A, B, C, finns det D?, och så vidare) men jag saknar ännu kronjuvelen. Jag pratar då om Sveriges nuvarande statsminister, alla de andra nu levande sådana har jag redan spanat in (vissa fler gånger än andra) men det jag saknar är alltså nutidsprägeln i detta kändistema som skulle göra Familjen Statsminister komplett i min Svarte Petter-lek.

Nå, när jag demonstrerade pizza i fredags i en matbutik slank en bekant yngling förbi som visserligen inte ville ha pizza men sade sig gilla italienskt, en yngling som jag kände igen och direkt kopplade ihop med Snoop Doggy Dog. Snoop Doggy Dog? Nä, nu hade jag jobbat för länge, men efter ett tag slog det mig faktiskt att jo, han fick motta ett pris från denna underlige rappares labbar under European MTV-awards (eller nåt liknande), för att han efter mordet på sin kamrat Riccardo startade en kampanj mot våld. Vad han heter låter jag dock vara osagt (av den enkla anledningen att jag inte vet).

En skåpmatskändis (det vill säga en som jag redan sett förut) synade jag på K-Rautas gårdsfest i helgen då hon var konferencier, vilket hon även var för ungefär 6 år sedan då min åttondeklass fick åka till Stockholm för att tävla i teknik (vi kom trea, jippi!) och redan då var hon en flitigt anlitad konferencier. Då, i min gröna kändisspottingundom, innan jag ens hade myntat begreppet, var jag orutinerad nog att ställa upp på kort med denna Sofia "Spoffipropp" Eriksson (heter hon fortfarande Eriksson?).
Jag gick dock miste om Pernilla Wahlgren och Charlotte Perelli den dagen, det var liksom inte värt att vänta i tre-fyra timmar på stan för att höra deras, förvisso, vackra stämmor och se deras dito uppenbarelser. Men jag såg Mogge, minsann. Inte för att jag vet vem karln är men jag förstår att han är med i något barnprogram och att ungar diggar honom rejält.
Hur som helst känner jag mig inte lika entusiastisk över detta kändisspottande längre, det är ju faktiskt mycket trevligare att spana in andra sorters "kändisar", vilket kan betyda konstiga eller på annat sätt utmärkande människor i ens närområde som folk känner till ("Moppejesus" i Piteå är ett bra exempel på en sådan kändis) eller så kan det betyda den bästa sorten, alltså människor man känner! Det ska bli riktigt kul att komma hem till sommaren och få träffa riktigt många sådana kändisar, de är jag verkligen inte mätt på!

No comments: