Wednesday 9 April 2008

Lycka är

Kan vara (läs: kunde ha varit) titeln på en riktigt djup och tankeväckande dikt, men jag låter bli.
Dock, har jag iallafall konstaterat iallafall två saker som jag definierar som lycka, som jag har upplevt idag:
1. På första, och defintivt ohotad herren-på-täppan-plats, kommer känslan då Christoffer på tre sekunder drar isär dragkedjan på min vinterjacka, vilken har suttit fast i mer än fem månader. Vinterjackan som jag med all säkerhet nämnt tidigare i detta forum, och som vållat mig stora problem och ofta försatt mig i pinsamma situationer. Det hela utspelade sig på följande sätt:
Under dagens lektionspaus skulle jag tråckla mig ur jackan (vars dragkedja har fastnat snett där längst nere och därför inte går att få upp, varvid jag måste kliva ur den i overall-maner) för att besöka damrummet, varpå jag suckar högt och Christoffer bredvid mig undrar förvånat varför jag hoppar ur jackan och inte öppnar den. Helt klart en befogad fråga. Nå, när jag visar problemet så säger han (som om det vore det enklaste i världen, vilket det också visade sig vara); "jaha, men det där tror jag att jag kan fixa". Och han trodde så rätt. Det tog kanske fyra sekunder, men lyckan varar fortfarande.
2. Detta är, för er som läst tidigare, som bekant veckans värsta dag för mig. Dessa onsdagar, alltså. Uttalslektionerna brukar alltid lägga sig som ett grått molntäcke över klarblå himmel, men idag gick det kanon!

Så, med andra ord väntar jag alltså nu på någonting som tar ned mig på jorden igen. Till exempel en oväntad, stor utgift (vilken kan utgöras av t.ex. tv-licensen, men nu när jag har nämnt den så kan jag inte längre klassa den som oväntad).

I övrigt ska jag idag förbereda för veckans gäst här på Enmark & Forssell Inn, som enligt ett rimligt bonussystem (vilket vi inte har, men ändå) borde klassas som guldgäst då han är en frekvent besökare. Det gillar vi! Jag talar givetvis om Thomas. Tyvärr vet jag inte om vi kommer att kunna erbjuda en förstaklassig frukost respektive kvällsmat då både knäckemackorna och osten är slut. Jag kanske kan mörka det problemet genom att bjussa på kanelbullar?

No comments: