Saturday 12 April 2008

Den som gapar efter en stor pizzabit

...sticker sig ofta i gommen med gaffeln. (Ännu en anledning till varför man bör äta fler maträtter "The lao way", det vill säga som man gör i Laos - med händerna. Hade jag ätit pizzan vi bakade idag med händerna hade jag inte suttit här nu med ömmande gom och ojat mig. Eller hade jag fått återbesök av herr och fru, och kanske hela elaka släkten Amöba igen? Det verkar inte vara lika vanligt att tvätta händerna innan man äter med dem som det är normalt att man diskar bestick före man använder dem, konstigt nog. Men jag skyller hela sjukhusvistelsen i Laos på djungelmaten i fick, jag tvättade faktiskt händerna! Och jag menar, de badade både sig själva, korna och hönsen i samma flod där de hämtade det dricksvatten som de sedan kokade och hällde i våra vattenflaskor. Hrm.)

Imorgon bär det förmodligen av till Naturhistoriska riksmuseet (skulle gärna vilja plita dit en accent aigu på ett e där, men det gör de inte själva så jag skippar det), förutsatt att det regnar. Och det ska det nog allt göra, om man ska tro DN:s väder, vilket jag ofta gör men har dock uppmärksammat att de ofta förutspår regniga dagar som visar sig bli endast gråmulna (jag klagar inte, det är bättre att lova regn än att lova sol, kanske en medveten taktik från deras sida? Jag menar, ingen klagar ju om vädret blir bättre än lovat men däremot ligger nog många på luren eller gnuggar arga blyertsbokstäver i skrivstil på papper om en "vacker fredag" visar sig bli en dag som bara regnar bort).

Nå, jag är mest sugen på att se Cosmonova, speciellt filmen som handlar om människans inre. Tänk så häftigt att få susa runt i kroppens alla skrymslen och vrår - på en 760 kvadratmeter stor kupolplåt! Jag planerar att inte äta så ruskigt mycket innan, jag befarar att det kanske kan bli lite för häftigt. Urk.

No comments: