Tuesday 8 April 2008

Jaa-A-A-A-A!


Jag har inte fingrar och fötter nog för att hjälpa huvudräkningen (som behöver all hjälp den kan få) med att utröna hur många som frågat mig "Men hur går det då med franskan? Går det bra?" och varpå jag ständigt svarat "Jaa, nog går det väl bra...vi har inte fått betyg på något än så jag vet inte riktigt...". Känns för övrigt ungefär som samma procedur som gällde i Skåne, då dock frågan var en annan, nämligen "Varför flyttade ni ända hit egentligen?" varpå jag svarade "Varför inte?" (eller något mer bitskt efter den tusende gången, förlåt till er som råkade inte vara bland de första 999 personerna).

Nu kan jag dock glatt stoltsera med ett fint A, som står så fint med en röd penna på mitt prov som återlämnades mig idag. Det är väldigt missvisande av flera anledningar, främst att det endast gällde 3 poäng av kursens trettio stycken och att jag, om jag ska bedöma mig själv i franskakunskaper landar på ett genomsnittligt C. (För förvirrade kan jag nämna att det finns A, B, C, D, E, F, Fx, varav de två senare är underkänt i olika former).
MEN, jag kan lätt lura andra att jag är en toppelev om jag kommer viftandes med provet (vilket förvisso inte räcker långt om de kräver mer kött på benen i form av att jag ska öppna munnen och bevisa det. Hrm, nåja).

På tal om djur (det vill säga något helt annat) så har jag upptäckt att skogsstigen jag brukar promenera efter kryllar av sniglar! Riktigt barnboksexemplariska sådana också med snurriga snäckor och viftande antenner. Jag har plåtat dem med mobilkameran (som har väldigt svårt för att ta kort, något fel på knappen, men sniglar är till skillnad från ekorrar, som jag försökte plåta för några dagar sedan, mer benägna att inte kunna försvinna helt plötsligt) och funderar på att skrämma min kära mor med ett MMS någon dag.

No comments: