Thursday 3 April 2008

Familjen Forssell

Just nu är vi faktiskt en rätt stor del av familjen Forssell som finns utspridda i Stockholm med omnejd; Jag, Roland, Farmor, Carin och Lova och så får vi inte glömma Ulf och Marek heller! På lördag är det middag som gäller, jag hoppas (och tror) att vi ska lyckas finna vägen. Vad gjorde man innan mobiltelefonerna och hitta.se fanns? (Svar: Hamnade vilse. Och det gör man faktiskt fortfarande ibland. Eller ofta. Men då är man klassad som ett ohjälpligt fall. Om man inte äger en riktigt vass GPS).

Nå, deklarationen damp ned på hallmattan idag (jag tjyvkikade dock igår på internet) och imorgon ska jag ta mitt pick och lite papp, trampa iväg till söder för att träffa en skatteverksman eller kvinna för att avmystifiera detta med hur man gör ändringar i detta viktiga och (men?) komplicerade dokument. Det är för övrigt attans att vi använder skattesatserna i Piteå (då vi var skrivna där november 2006) och inte här i Reinfeldtfanklubben Solna kommun där man ligger runt 30 procent. Nåja.
På tal om skatt, är det inte bara enklast att baka in tv-avgiften i skatten? Om inte annat för de stackarna som bär titeln tv-pejlare och för övrigt hör till samma kategori "Otacksamma jobb" som parkeringsvakter, alltid möts av onda ögat av oss medborgare. (I bästa fall bara det; i förrgår bevittnade vi en karl dundra nedför gatan efter en bil, som det visade sig stå "Car Park" på och skrek ord som...nä, usch säger jag bara. Med tanke på mannens sinnestillstånd vill jag inte ens tänka på vad han skulle ha gjort om han hunnit ifatt honom. Tur att han var fläskig och hade noll kondis).
Så, dagens klapp på axeln till alla er tv-pejlare och parkeringsvakter! Ja, det är klart att vi hatar er precis då ni tvingat oss att betala 2000 spänn plus eventuella böter för tv-innehav eller smackat dit en saftig nota på vindrutan. Men egentligen är det ju våra pengar ni i slutändan samlar in. Är det inte härligt att betala skatt ändå? Nä, nu ska jag sluta (jag är nämligen upptagen med att föra över mina miljoner jag fuskat till mig till en bank i Lichtenstein, förstår ni).

3 comments:

Anonymous said...

Ps kusin Jon bor också i stan,född Forssell, men han bytte till ett annat efterbamn efter några månader på Ålidhem. Han kommer inte på familjefesten,hans mästare har vernisage (lördag) på Nutida Svenskt Silver "Morden på Arsenalgatan". Skatteverket har bestämt att det som går att använda praktiskt är belagt med halv moms, medan konst är belagt med full moms. Mästaren (Sebastian) har skjutit sönder alla silverkannor som Jon slitit med dygnet runt. Full moms på objekten. Men vernisagefesten kanske man kan göra avdrag på. Utställningen Rekommenderas!
Llessrof

Anonymous said...

Varning - akta er för länken längst ned i detta inlägg. Klicka inte på "See please here", det verkar vara någon form av virus/trojan i andra änden!
Ulf

Anonymous said...

Inte längst ner, utan mellan Llessrofs inlägg och dessa (trodde nyast hamnade högst upp)!
Ulf igen