Wednesday 29 October 2008

Omdöme: Sweetie

Snacka om att falla för reklam i butiken: "Sweetie, 2 för 12! Ordinarie pris 7,5o styck) Jag och Jonas slog till, och den senare kunde sen inte hålla sig länge efter middagen utan började undersöka frukten.
Torrt fruktkött och mycket vitt på klyftorna fick mina tankar att föras till en dålig apelsin, vilket indikerar att vi nog inte valde det ädlaste exemplaret av Sweetie, men besk som tusan var den!

Okej, visserligen är den sötare än grapefrukt (därav dess namn?) men mja, har den inte ett överlägset vitamininnehåll så håller jag mig nog fortsättningsvis till apelsiner. Eller clementiner och satsumas, som nu har börjat drälla in i affärerna! Smakar jul. Mums.

Närmre julens alla smaskigheter än så tänker jag inte närma mig (nu kommer jag att glida in på ett heelt annat ämne, nu har jag varnat er). Till min förskräckelse har jag bevittnat julmustdrickande här i min egen lägenhet, redan för två veckor sedan! Bror min avslutade vårat telefonsamtal ikväll med "nu ska jag dricka glögg och äta pepparkaksdeg". Nej, nej, nej! Det är inte ens november.
Vi kommer då oundvikligen in på utbud - efterfrågan-problematiken. Fortsätter ni hädare att indikera till butikerna att det funkar att kränga julprylar innan löven börjat gulna så kommer vi snart att ha knäck, pepparkaksdeg, glögg, julmust, ischoklad, skumtomtar och julpynt på butikshyllorna året runt! Det vill ni väl ändå inte?

Nej, minsann. Jag må falla för Sweetie-tricksliknande försäljningsknep, men attans - här äts det inte pepparkaksdeg och dricks glögg på ett bra tag! Basta.

1 comment:

Anonymous said...

Ett tips. Det är den vita skiten i en sweetie som är besk. Den ska ätas som en grapefrukt, dvs bara själva fruktköttet. Jag brukar helt sonika skala varje klyfta manuellt och mumsa i mig. En bra sweetie utan hinnor och vitt gegg är inte besk utan smakar väldigt gott!
/Lova