Friday 17 October 2008

Inte som andra studenter?

Nej, visst är jag snål men här äts inte nudlar och burkravioli för det. Jag hävdar dessutom med bestämdhet att nudlar inte är speciellt billig mat med tanke på att kilopriset för pasta är lägre (burkravioli har jag dock inget dumt att säga om, förutom att det smakar typ ingenting). Mitt Mättnad för Pengarna-index (MP) ger dock båda dessa livsmedel låga siffror ( = dåligt resultat).
Nå, den senaste tiden vi ätit (avnjutit) middagar som verkligen får mig att undra om inte SvD-läsandet har börjat få oss att tro att vi befinner oss i en villa på Lidingö och inte på Campus mest slitna bostadshus.
Förra onsdagen avnjöts det kallrökt, gravad lax och dagen efter slog vi till med oxfilé, färska champinjoner och en grymt god cremé fraiche (som årets kock svängt ihop åt Arla!). Måste dock påpeka att jag åt gul ärtsoppa i tre dagar innan detta (Jonas har inte varit så entusiastisk över att äta upp soppan och jag vägrar låta helt okej föda gå till spillo så jag tog på mig uppdraget att tömma ärtsoppebunken).

Malin och Jonas krämiga Laxpasta
2 portioner penne-pasta
300g gravad lax
någon näve spenat
en knapp burk creme fraiché
citronsaft
svartpeppar
citronpeppar
gräslök
dill
tomat
Koka pastan enligt instruktionerna. Koka samtidigt ihop en sås av creme fraiché, peppar, gräslök, dill och citronsaft. Rör ned bladspenaten i såsen och vänd ned i pastakastrullen. Skiva laxen i bitar, tärna tomaterna och rör ned. Mums fillibabba!

Oxfilépasta à la Stallvägen 7 (klicka för liknande bild)
Pasta av valfri sort (tagliatelle, penne etc.) för 2 personer
300g oxfilé (eller älg, eller vad som helst på fyra ben)
Någon dl hackad purjolök (rödlök går också finfint men ta bara en då)
200 g champinjoner (kantareller om man har råd, eller ett hemligt kantarellställe)
5-6 gröna sparrisar

Väldigt lätt: Sätt igång pastakoket. Skölj och skiva svampen, dela sparrisarna på tre delar. Skär köttet i tärningar. Stek svampen i torr panna först så att vätskan försvinner, klicka i smör och i med köttet och purjon/löken samt sparrisarna. Köttet blir färdigt på ett par minuter, så kräma ner såsen och låt puttra in en stund, krydda extra med svartpeppar/citronpeppar, cognac eller färska örter. Vänd ner pastan. Färdigt!

Det blev ju som tur var lite lax över, och då jag har ett antal (kilo?) äpplen kvar sedan min äppelpallning passade jag på att göra lite äpple-lax-varianter. Först stekte jag helt enkelt äpplen i smör och svängde ihop med den kalla laxen och åt en knäckemacka till med sallad, lax och avocado. Dagen efter gjorde jag laxfilé i ugn med riven lime- och cocostäcke med rökt flingsalt. Till det stekte jag äpple och sparris och smakade av det hela med sötsur thaisås. Mums!

No comments: