Thursday 16 October 2008

Ett smaskigt tips

Jag har spanat nätet runt efter ett lite mer spännande recept på äppelpaj, men se ibland kommer de till en med posten. Månadens nummer av Buffé var inte alls lika inspirerande som det brukar, men se så smäller de till på de sista sidorna med ett pangrecept på en äppelpaj som beskrivs som "knäckig".
Äpplen inhandlades och paj smälldes in i ugnen. Efter mycket fräs och pys med efterföljande utvädring (pajformen visade sig lida av inkontinensbesvär) stod den färdig.

Betyg? För en som är helt galen i de, i all sin enkelhet, helt ljuvliga havrekakorna (jag och bror min brukade, ända upp till höga åldrar, bara blanda ihop smeten och sliska i oss. Smält smör, socker och havregryn. Mmmmm.) samt väldigt förtjust i de förvånansvärt begärliga kolasnittarna/sirapsstängerna, samtidigt som jag är på gränsen till hälsofarlig (miss)brukare av kanel och kardemumma - var detta en pangkombination!
För er som inte har Buffé kommer receptet (med mina modifikationer):
Bittes äppelpaj med Malins twist
Till 6 personer
6 äpplen (ca 800 g) - syrliga och omjöliga
150 g smör
3 dl havregryn
2 dl socker (1 dl råsocker - 1 dl strösocker)
1/2 dl ljus sirap
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
2 msk mjölk
Kanel, kardemumma enlig smak
Tillbehör: Vaniljvisp! Eller glass.

Sätt ugnen på 175°C. Smält smöret i en kastrull. Dra från värmen. Blanda i alla övriga ingredienser utom äpplena.
Skala, kärna ur och skiva äpplena tunt. Smält smör i en stekpanna, stek äpplena gyllene och pudra över (rejält) med kanel och lite kardemumma.
Lägg äpplena i en smord ugnssäker form. Fördela smeten över. Ställ in i ugnen i ca 30 minuter eller tills pajen är gyllenbrun och knäckig.
(Observera vilket fint dessertfat som ligger under pajen. Tack, Carin och Farmor! Så mycket smarriga, fina baksaker som jag och Jonas äter behöver vi ätmedel som håller samma klass!)

No comments: