Sunday 19 October 2008

Omdöme: Ben and Jerrys "Caramel Chew Chew"

(Svensk, inte lika förförisk) beskrivning: "Kolaglass laddad med rejäla bitar av chokladdoppad kola och virvlar av krämig kolasås."
(Amerikansk, lite mer säljande) beskrivning: "Swirls of caramel and chocolate-covered caramel chunks swimming in a sea of caramel ice cream."
Omdöme: En (sjukt god) överraskning, kan jag sammanfatta denna smakupplevelse med. Jag är inte så förtjust i kola i dess alla former, så jag var lite reserverad innan jag slukade första tuggan. Då var jag såld. Här snackar vi inte nån sketen Big Pack-glass med O'hoj kolasås med ploppbitar (vilket man skulle kunna försöka använda som substitut för denna glass när kassan tryter). Vaniljglassen med subtil och fin kolasmak är av utmärkt kvalité och när man dessutom lyckas pricka in en av de de chokladdoppade kolabitarna och det knastrar så härligt, blir man lite sådär fjantigt lycklig.
Slutsats: Underskattad. Inte "för mycket" som en del B&J-smaker tenderar att bli (allt tänkbart gott ska tryckas in i samma deg, väldigt amerikanskt sätt att se på godsaker). Den måste köpas igen!

No comments: