Saturday 7 November 2009

Livet mellan böcker

Mellan hyllorna i biblioteket tänker jag alltid att jag ska sluta upp med allt jag gör nu för att bara läsa böcker. Jag inser nämligen att hur mycket jag än läser kommer jag aldrig att bli mätt. Kanske är inte målet med att läsa litteratur att bli mätt. Likt man äter upp en hel chipspåse på en gång för att det är njutningsfullt, så slukar man även en bok.
Började i varje fall fundera på hur jag skulle försörja mig. Att leva på bidrag kändes inte försvarbart då jag inte vill att andra ska betala för mitt kravlösa bokläsarliv, att börja med avancerad skatteplanering kändes för riskfyllt och att bli börshaj på heltid är ju just ett heltidsjobb. Sedan började jag fundera på om Miljöpartiet har slopat idén om medborgarlön? http://sv.wikipedia.org/wiki/Medborgarlön
Har det inte det får jag helt enkelt åka till Ryssland eller Zimbabwe för att lära mig den mycket oädla konsten i storskaligt valfusk och se till att Miljöpartiet får 175 mandat i Riksdagen. Det varandes helt otänkbart, läste jag i dagens DN att förtroendet för Maria Wetterstrand har ökat stort: http://www.dn.se/nyheter/valet2010/fortroendet-okar-stort-for-mp-topp-1.989809
Nu har jag alltid tyckt om Wetterstrands raka stil. Jag ser framför mig hur hon ger mansgrisen Berlusconi en rejäl omgång i Europeiska rådet och ger den lille sprätten Sarkozy svar på tal! Det ni.

No comments: