Monday 23 November 2009

En ljusgul jul?

När jag handlade blodpudding idag (vi har cirka 2,5 kilo lingonsylt hemma så det är dags att börja storkonsumera lingonsyltskompatibla rätter) frågade jag av nyfikenhet kassörskan hur mycket ett paket saffran kostade.
"Trettien å femti". Aj. Slag i magen (snarare snåltarmen). För ett paket, 0,5 g saffran? Det blir alltså 60 kr/gram, vilket blir 60 000 kr/kg. Det är annat än kilopriset på pasta, det.
Besviket vandrade jag hemåt (i småregnet, med det gråa taket till himmel över mig, föreställ er den trista bilden) och muttrade för mig själv att "det blir nog inget lussebullsbak i år". När jag bakar lussebullar tar jag alltid minst ett paket extra saffran. Hellre inga lussebullar alls än blekgula stackare som inte fick chansen att bli fullvärdiga, härligt varmgula, saftiga bullisar.
Jag får väga upp med extra mycket glögg och pepparkakor (som för övrigt kostar 5 kr/burken på Willys just nu, betydligt mer ekonomiskt julmums. Tyvärr är det inte lika gott, inte bra för magen att storkonsumera och man vill helst blunda när man råkar kasta ett öga på innehållsförteckningen).

No comments: