Saturday 28 February 2009

Så vad blir du då?

Ja, det är inte bara en som undrar vad jag håller på med här i Växjö. Förutom att baka, klaga över vädret och söka efter extrapriser, förstås. Jo, jag går Programmet för Europastudier. Säger inte mycket, det. Nå, detta första år har jag läst/läser jag såkallade profilkurser, med inriktning på Europa. Det innebär bland annat internationell, europeisk och svensk rätt, EU-kunskap, komparativa studier mellan olika Europeiska länder, utredningsmetodik och politisk ekonomi.
Så, efter det första året kommer jag att läsa 1,5 år i mitt huvudämne, där jag kommer att välja Statsvetenskap. Utöver det siktar jag på att läsa lite kurser utöver det, som handelsrätt, handläggning och fred- och konfliktstudier. För att bli färdig med mitt huvudämne måste jag skriva en C-uppsats, och det siktar jag på att göra genom att söka ett MFS-stipendium så att jag kan göra en fältstudie i ett U-land och använda mig av det i min uppsats. Det sista halvåret efter det är det praktik som gäller, vilket jag väldigt gärna vill göra på någon ambassad eller konsulat någonstans i världen.
Sen är jag färdig och förmodligen arbetslös. Är jag inte spyless på universitetsvärlden vore det inte helt tokigt att läsa två år till (så jag får en masterexamen), och är jag inte tokless då, ja då kan man ju alltid forska.
Eller skaffa sig ett riktigt jobb.
Vad kan jag få jobb som? Ja, jag borde ju kunna söka alla jobb där man behöver kunskap inom statsvetenskap, vilket är många, vad jag får för jobb är en helt annan femma.

No comments: