Tuesday 10 February 2009

Leif Silbersky, jag?

Just nu har vi en liten kurs i svensk rätt, och oj så intressant det är! Jag skulle rent av kunna säga att det är kul. (Jag försöker ständigt hitta luckor i lagen som jag ska kunna begagna mig av, konspiratorisk som jag är. Så nu får ni akta er, mina kära släktingar, så jag inte lurar brallorna av er om vi ska skriva avtal i framtiden!)
Det är nästan så att jag ångrar att jag inte gick juristlinjen istället. Dock låter fem års tuggande av lagtext och hård konkurrens mellan kursarna om tingsnotarieplatser inte så himla lockande.
Då är kanske den där ren-näringen fortfarande mer intressant? Tyvärr visade det sig att Jonas farmor endast var halvsame då det var hennes far som var helsame. Patriarkaliskt som samesamhället var (vet inte hur det ser ut idag) fick inte Jonas farmor överta rendriften för att hon var just kvinna. Ja, vi blir anförtrodda att ta hand om och uppfostra våra barn, det käraste och viktigaste vi har, vilket är ett av de svåraste "jobben" man kan ha här i världen, men se renar - nej, att mata, bussa runt och slakta fyrbenta idioter det är oss alldeles övermäktigt, det skulle vi inte klara av.
Nåja. Om inte annat tänker jag kanske börja sälja löjrom. Det verkar vara big business i fjollträsk - tusen kronor kilot! Bara att skaffa akvarium och sätta igång?

No comments: