Tuesday 24 February 2009

Hur man blir rik

I ärlighetens namn är det ju väldigt enkelt, det handlar om att utgifterna ska vara mindre än inkomsterna.
E contrario gäller när man ska gå ned i vikt, då handlar det om att utgifterna ska vara större än inkomsterna.
Inga mystierium alls, faktiskt. En annan sak är att det kan vara svårt att följa ekvationen i praktiken.
Nå, jag fick en mental spark i magen idag då kvinnan på glasögonaffären upplyste mig om att min lins- och glasögonkontroll går på 400 spänn. Tackar och bockar, här får ni fyrahundra kronor för att ni berättar att jag behöver köpa glasögon och linser hos er för några tusenlappar. Tack, tack, ni är så vänliga.
Ja, vad gör man då?
Ett alternativ är att pruta, men då detta oftast inte är accepterat i svenska affärssammanhang mellan konsument och näringsidkare får man acceptera utgiften och se vilka andra utgiftsposter man kan minska eller eliminera.
Jag sa upp vår hemförsäkring. Och nej, jag är ingen knäpp amerikan som hellre prioriterar hamburgare och hyrfilm istället för min säkerhet, jag gjorde en riktigt bra affär med ett annat försäkringsbolag.
Istället för 708 kr om året utan drulleförsäkring hos Trygg Hansa, fick jag hos Länsförsäkringar en riktigt fin försäkring med lägre självrisk och drulleförsäkring för halva ordinarie priset, 557 kronor för ett år.
Nöjd!
Räknar man på det så framträder problemet jag nämnt ovan, att få den enkla ekvationen (inkomster större än utgifter lika med rikedom) att fungera i praktiken. 151 kronor insparade, vilket jag måste dela med två då jag och Jonas delar på försäkringen.
Jag alltså tjänat sjuttiofem och femtio på hemförsäkringsaffären, vilket jag kan dra av från summan på fyrahundra jag pungade ut för att återbekräfta att jag ser dåligt. Det återstår alltså att spara in trehundratjugofyra och femtio.
Puh.

No comments: