Saturday 6 September 2008

Onödigt köp nummer två (från i måndags räknat)

Det vore nog klokt av mig att avskaffa det här med ärenden och behov, för varje gång jag har begett mig in till stan för att köpa någonting vi/jag faktiskt behöver, må det vara batterier, regnbyxor eller som nu, en kontakt - har det vid hemkomst visat sig vara ett riktigt onödigt köp, eller inte bara riktigt utan snarare ett totalt onödigt köp. Därmed även en totalt onödig vända på stan. Nåja, jag vet att jag i två av fallen (det med batterierna hade jag inte kunnat förutse) hade jag kunnat göra lite bättre research (dvs; leta noggrannare efter mina tillfälligt borttappade regnbyxor samt kika om jag behövde en ojordad eller jordad kontakt). Det får med andra ord fortsätta vara mörkt i vardagsrummet om kvällarna (tur att vi nu har en 40" tv som avger ganska mycket ljus) ett tag till.

Nu tänkte jag använda min blogg för att be om information (som jag vet att jag redan har fått av i varje fall Carin, men ja...jag är jag). Jag har nämligen, under min första tid som obrusten universitetsstuderandeknopp i Lund, köpt på mig två mycket dyra och högst platstagande och tunglästa tegelstenar till kurslitteratur (tur att det bara hann bli två, innan jag insåg att om jag bara ligger på bibliotekslåset kan jag låna all litteratur gratis) som jag tänkte att jag skulle gå tillbaka till och läsa men nu insett bara varit en tanke jag använt mig av för att mina dyra inköp skulle kännas berättigade och prisvärda. Jag tänker alltså slänga ut dem på nätet till försäljning. Nå, till saken; om nu någon tok skulle slå till på dessa felköp, hur skickar jag iväg skräpet på bästa (läs: mest ekonomiska och smidiga) sätt?

1 comment:

Anonymous said...

Enklast är att skicka som brev. Man kan köpa bok-kuvert på posten (beror lite på hur tunga böckerna är). Nackdelen är att man inte får ett kvitto på att man skickat, men paket är rätt mycket dyrare. Om du har tur kanske någon i Växjö hittar annonsen och köper direkt! Lova köpte de viktigaste kursböckerna nyss av någon från Skellefteå. Tur!
Ulf