Tuesday 9 September 2008

Malin önskar, Ben and Jerry lyssnar

För lite mindre än ett år sedan slängde jag iväg ett mail till Ben and Jerrys svenska konsumentkontakt (Ben and Jerry är två amerikaner som skapat ett glassbolag som gör världens smaskigaste glass), då jag hade två önskemål. Det ena var om de inte kunde ta in deras sandwichglass "Which!" och varför de inte hade med "Half baked" som en av smakerna i deras bunke-serie. Jag fick ett förvisso trevligt men trist svar, nämligen att sandwichen innehåller ett mjöl som inte är tillåtet i EU samt att man har en gemensam distribution i ett antal europeiska länder och endast har möjlighet att ha 12 smaker åt gången.

Men nu är det 2008, saker förändras. Nu till det bättre! Sedan i vår finns "Which!"-glassen i frysdiskarna på Pressbyrån (tack och lov för att Pressbyrån har börjat ploppa upp i var och varannan liten håla i Sverige!) och igår kom Jonas hem med någonting som han snabbt stoppade in i frysen. Just före vi skulle slå oss ned för att äta laxwraps (som förvisso är en underbar rätt, dock inte en efterrätt vilket enligt mig är den bästa rätten) öppnade han frysen och visade sitt hemliga inköp. Då uppstod ett sådant där tillfälle som är för bra för att vara sant, bilden man ser är så bekant (för att man har spelat upp den i sitt huvud så många gånger) men samtidigt så overklig att man tappar orienteringen helt. Burken han höll i var en Ben and Jerrys "Half baked". Min mun och mina smaklökar tackade senare på kvällen (då jag ätit en skål) Half baked för ett trevligt återseende och hoppades att de skulle träffa varandra igen snart. Ikväll kanske?


Före det står det dock ärtsoppa och kolbullar på matsedeln. Lite oväntat tyckte Jonas om min gröna ärtsoppa jag gjorde för någon vecka sedan så nu blir det den igen, men nu ackompanjerad av kolbullar istället för plättar. Mjölmat som mjölmat, det vimlar av olika lokala varianter på en mjölsmet som kokas eller steks (pitepalt, småländska kroppkakor, gotländska pannkakor...jag kan fortsätta) och det är ju faktiskt inte ens torsdag så traditionen är ändå bruten liksom. Vi fick en provsmak i helgen av kolbullen (som jag först läste ut som "kobullar" och antog var någon slags avföring alternativt avföringsliknande som man av någon anledning kan eller vill smaka) som stektes och delades ut provsmak av då det var "Skogens dag" här i Växjö. Mums! All mjölmat som är stekt under öppen eld med fett fläsk i går under kategorin "mycket ätbart" i min bok. Nu är det alltså slut med lyxmaten, vi glider in i riktig gammelsvensk fattigmanskost. I går åt vi som sagt gravad lax i tunnbrödswraps med tillbehör och dagen före det åt vi oxstek i ugn med rostade ugnsrotsaker.


Nåja, jag tänkte avsluta inlägget med en retorisk fråga; Det kan väl inte vara en slump att de två produkter jag bad B&J's att ta in till Sverige nu finns i deras frysdiskar? Nej, jag tänkte väl inte det. (De har fått ytterligare ett mail av mig idag, men denna gång sa jag bara tack. Och jo, jag föreslog att de kunde öppna en B&J-glassbar här i Växjö. Den som väntar på något gott...Det är dock ett tag kvar till våra svenska B&J-hyllor ser ut som de i USA...)


No comments: