Tuesday 16 September 2008

Malins magiska blåbärsscones med grahamsmjöl

Jag bestämde mig igår för att göra någonting av en Yoggi-yoghurt jag köpt (av det enda skälet att den var ovanligt billig för att vara yoghurt). Det fanns inte någon smak som jag föll för, men jag tänkte att blåbär inte kan vara fel. Det som däremot var fel var själva yoghurten; 0,1% fett och inget socker (det vill säga sukralos istället för vanligt socker). När det kommer till yoghurt och fil för den delen gillar jag lite fett, och hellre vanligt socker än något mystiskt sötningsmedel.

Smaken visade sig vara sådär. Men, för att intala mig själv om att det var ett bra köp (sådana mentala hjälp- och stödinsatser riktade till att hålla snåltarmen med god min får jag nyttja ständigt) började jag fundera ut alternativa användningsområden till Yoggin. Det resulterade i en idé om muffins eller scones. Det blev det senare. Och de blev fantastiska! När jag kladdade ihop degen (som blev väldigt speciell i sin konstitens) var jag mycket skeptisk och anade att jag istället för att ha kastat iväg en snöboll startat en lavin av slöseri av föda (mina scones innehåller dyrt äkta smör och krav-märkt mjöl, bland annat). Men det blev en succé! De blev riktigt frasiga, fluffiga och saftiga. Lycka!

Här kommer receptet, som jag skjuter iväg från en höft.

Malins magiska blåbärsscones med grahamsmjöl
Ugn: 225 grader (icke-varmluft)

2 dryga dl vetemjöl
2 dryga dl grahamsmjöl
2 msk bakpulver
2 tsk salt
2 dl Yoggi lätt, blåbärssmak
50 dryga gram smör

Väldigt lätt: Blanda de torra ingredienserna, fördela det kylskåpskalla smöret i mjölet och plutta därefter i Yoggin och slafsa ut två klumpar på en plåt med smörpapper på. Platta ut den lagom tjockt (0,5 - 1 cm) och nagga som tusan med en gaffel. In i ugnen! Vår ugn är lite knepig, så de bakades kanske i drygt 12 minuter men det kan nog gå snabbare i en annan ugn - man får helt enkelt vakta dom godluktande bitarna!

No comments: