Monday 15 September 2008

Min gröna sköna

Som utlovat, här är tröjan!
Jag känner mig riktigt nöjd med Växjö stad, det är schysst med en stad som vill ligga i framkant då det gäller miljö (jag har en hel del förslag på lut också som jag tänkte kanalisera till dem på något vis). Alldeles nyligen har de också blivit Fair Trade-certifierade om jag inte hörde med fel organ igår på välkomstarrangemanget då de promotade Växjö. Deras mål är att få nyanlända (studenter i detta fall) att känna sig välkomna och ta mig tusan det gör jag faktiskt. Inte minst blev jag impad av universitetets ansträngning att se till att antingen en färdig student eller en student "i bakning" ringer upp till synes varje nyantagen elev som ska böra motsvarande utbildning för att helt enkelt höra om de har frågor och funderingar. Även om jag inte hade några på lager då jag blev uppringd (förutom "ööh, finns det nåt billigt ställe att handla på i närheten?" - man är inte riktigt beredd på ett sådant samtal) blev jag varm i hjärtat av själva gesten!

Mindre och mellansmå städer måste jobba hårdare för att locka till sig nyinflyttare än större städer (som i själva storleken och vad det medför har en automatisk magnetism), vilket gör att t.ex. Växjö är flera gånger mer progressiv och kreativ i utvecklingen av projekt för att få folk att trivas här - och jag måste säga att de lyckas! Förutom Växjö tycker jag att Piteå är ett gott exempel på en liten stad som ändå har etablerat ett bra varumärke (med ett bra innehåll också), och jag är nyfiken på hur det går i...var det Arvidsjaur (?), där nyinflyttade får ett bidrag på ett antal tusen?

Nåja, slutbabblat. Jag hade tänkt se en skräp-semidokusåpa som jag följer men det visade sig när jag slog på filen att jag redan sett 'et. Så, istället läser jag igenom anteckningarna från dagens föreläsning. Skillnaden mellan dessa två intag av kunskap om världen är så enorm att jag undrar om det inte vore naturligt inkompatibelt att dessa två valmöjligheter till 'före-godnattavkoppling' står på samma lista - vilket det efter empirisk bevisning visat sig inte vara. Nåja. Båda behandlar dock sociologi (även om dagens föreläsning var mer analytisk och teoretiserande och 'the Hills' är mer ett tillfälle att praktisera om dessa teorier som används för att förklara de informella och formella beslutsfattandeprocesserna inom EU även kan appliceras till vardagliga situationer. Även om man knappast kan hålla personerna i the Hills för att leva några svenssonliv, men okej då).

Så, nu blir det neo-funktionalism, institutionalism och konstruktivism. Istället för relationsbekymmer, heta nattklubbar och kläder i 10 000-kronorsklassen.

Natti!

No comments: